DB Schenker använder Visma Proceedo e-handelstjänst för inköp av indirekt material sedan 2001 samt hantering av leverantörsfakturor sedan 2004.
Varje år gör Schenker ett e-handelsbokslut för att redovisa besparingar uppnådda med hjälp av e-handel. Under 2012 har Schenker Sverige sparat 13,4 mkr.
Besparingarna på 13,4 mkr består av:
– 2,7 mkr e-order
– 4,6 mkr e-faktura
– 6,1 mkr prisreduktion
En effektiv e-handelstjänst är en förutsättning, men räcker det? Hur gör Schenker för att generera dessa besparingar?
– Svaret heter e-faktura och match! Det handlar om att minska flödet av skannade fakturor. Skannat är dyrt och ineffektivt – det går inte att automatisk matcha fakturan mot en order och uppnå så noggranna kontroller på ett automatiskt sätt som med e-handel, säger Camilla Nilsson på enheten Central Procurement, Schenker Sverige.
Lästips! DB Schenker – Varje år gör Schenker ett e-handelsbokslut för att redovisa besparingar uppnådda med hjälp av e-handel. Under 2012 har DB Schenker Sverige sparat 13 400 000 kronor.
Schenker uppmanar alla beställare på olika enheter att eliminera ”vilda köp” som alstrar skannade fakturor. Dessa köp är ofta dyrare också. Man ser över befintliga leverantörer och antingen ber de e-fakturera eller flyttar över till befintliga e-handelsleverantörer.
– Centralt inköp jobbar ständigt med att starta e-faktura med sådana leverantörer som flera enheter använder. Idag är det inga konstigheter, det är både enkelt och billigt, förklarar Camilla Nilsson.
Fler Visma Proceedo kundcase? www.visma.se/proceedo