Tidigare i år bytte vårt tid- och projekthanteringsverktyg för byggbranschen namn från Visma Movenium till Visma Construction Suite. Med namnbytet vill vi förtydliga vad lösningen är och används för: En samling digitala lösningar speciellt utvecklade för byggbranschen, och en del av produktportföljen hos en av Sveriges och Nordens ledande leverantörer inom affärs- och ekonomisystem.
Utvecklingen av vår lösning för tidrapportering började redan 2005 vilket gör oss till något av pionjärer när det gäller digitalisering inom byggbranschen, i dagsläget har vi över 1.600 kunder och ca 45.000 användare i Norden. En stor styrka i den lösning vi erbjuder idag är enkelheten att välja och koppla på det verksamheten behöver av exempelvis tidrapportering, ID06 personalliggare, skyddsrond och byggdagbok – allt hanterat från samma webbvy eller app.
Användardriven utveckling
Starten på vår utveckling av tidrapportering för byggbranschen skedde på förfrågan av byggföretag som ville digitalisera sin verksamhet, och så har det fortsatt. Och mycket har hänt sedan 2005.
Vi lärde oss tidigt att lyssna på våra kunder och dra nytta av den kreativitet som finns inom byggbranschen. Våra över 1.600 kunder (ca 45.000 användare i Norden) är våra främsta påverkare som till stor del styr vad vårt interna utvecklingsteam fokuserar på. Och tack vare det är Visma Construction Suite idag en lösning som täcker det mesta ett byggföretag behöver såväl ute på fältet som på kontoret för rapporter och löneunderlag.
Det finns en stor variation av unika behov och önskemål när det gäller rapporter och underlag från fältet bland byggföretagen. Samtidigt ska det vara lätt för medarbetarna att använda. Detta är väldigt viktigt – enkelheten, användarvänligheten och möjligheten att ha en lösning som passar respektive företags behov.
Pålitlig brygga mellan fält och kontor
Just tidrapportering är ett gissel för många byggföretag då pappershanteringen ökar administrationen för alla i verksamheten, något som i många fall hindrar tillväxt och minskar vinsten för bolagen.
Digital tidrapportering blir allt vanligare och är idag ett givet inslag i många hantverkares vardag. Många vittnar om den påtagliga känslan av frihet, lättnad och ökad insikt som infinner sig i verksamheten när man hittat rätt lösning.
Ekonomi- och löneavdelningar kan se överskådliga rapporter med just den information de är intresserade av med ett par knapptryck, attesterad och sammanställd. Arbetstimmar, frånvaro och materialåtgång kommer in i realtid vilket underlättar hantering av fakturerings och löneunderlag.
Arbetsledare får full koll på projektens fortskridande med personalens timmar, ÄTA, utförda arbetsmoment och avvikelser. Attestering sker på nolltid samtidigt som de anställda har koll på sina egna arbetstimmar.
Som användare av Visma Construction kan du rapportera tid på ditt vis i din egna app,och du bestämmer själv vilken information du vill rapportera i appen. Vår modul OB/ÖT-klocka beräknar huruvida dina inrapporterade tider var övertid eller OB-tid utifrån ditt kollektivavtal och skapar rapporter åt arbetsledarna att attestera. Med en integration till ert löneprogram förs timmarna och frånvaron över och är redo för löneutbetalning.