Tillbaka till huvudmeny

3 av 10 jobbsökare saknar återkoppling

Vismas undersökning visar att 30 procent äventyrar sitt arbetsgivarvarumärke genom bristande återkoppling till jobbsökare.  

3 av 10 jobbsökare saknar återkoppling
3 av 10 jobbsökare saknar återkoppling

Det talas mycket om employer branding just nu. Men samtidigt som allt mer pengar läggs på arbetsmarknadsdagar, visar Vismas undersökning att 28,5 procent äventyrar sitt arbetsgivarvarumärke genom att inte återkoppla till alla kandidater.  

Ju hårdare konkurrens om de bästa talangerna, desto mer lägger företag och organisation ner på att stärka sitt arbetsgivarvarumärke. Men employer branding handlar om mer, än att få anställda att sprida ett gott rykte om sin arbetsplats och att spendera stora belopp på arbetsmarknadsdagar.

Faktum är att alla som kommer i kontakt med din organisation, går vidare med en bild som de sprider vidare. Det gäller inte minst dem som sökt en utannonserad tjänst. Trots det, visar en ny undersökning som Visma Enterprise genomfört att tre av tio jobbsökare aldrig får återkoppling, när tjänsten är tillsatt.

”Att informera och tacka alla sökande borde vara självklart.”

– Rekryteringsprocessens uppföljningsarbete kräver resurser, speciellt om du publicerar en tjänst med högt ansökningstryck. När andra arbetsuppgifter kommer emellan, händer det uppenbarligen att man missar att kontakta alla sökande, säger Sofia Gerstenfeld, vd Visma Enterprise.

Men det är olyckligt att inte tacka för visat intresse och skicka ut information om att tjänsten är tillsatt. Det bidrar till att ge kandidaten en negativ bild av ditt företag.

– Att informera och tacka alla sökande borde vara självklart. Om du har stöd av ett bra digitalt verktyg är det ingen betungande uppgift. Då löser du det på nolltid. Jämför tiden det tar att skicka ut mejl till ett hundratal adresser, mot att göra samma sak med ett enda knapptryck. Då inser du skillnaden, säger Sofia Gerstenfeld.

 

Statistik: Hur ser återkopplingen till jobbsökare ut?

Fråga: Dra dig till minnes det senaste jobbet du sökte, men inte fick. Hur fick du reda på att du inte fått tjänsten?

  • Jag fick ett mejl – 50,5%
  • Jag fick ett telefonsamtal – 13,0%
  • Jag fick ett brev – 2,5%
  • Jag fick ett sms – 0,5%
  • Jag fick ingen återkoppling – 28,5%
  • Annat/Vet ej – 5%
Undersökningen genomfördes i sociala medier och på offentligajobb.se från maj till augusti 2017 och besvarades av 307 personer.

 

Vill du veta mer om Visma Enterprise rekryteringssystem för privat och offentlig sektor?

Visma EasyCruit – privat

 

Visma Recruit – offentlig

Välkommen att anmäla dig till våra kostnadsfria webbinar. Där demonstrerar vi Visma EasyCruits alla smarta funktioner!

Anmälan till webbinar

J