Det finns så många alternativ! När du ska skaffa en Business Intelligence-lösning till företaget är det framför allt tre saker du bör känna till: leverantörens kompetens, om lösningen är tillräckligt användarvänlig och en sak till…
Vad ska man tänka på när man skaffar en BI-lösning?
Utbudet av digitala verktyg för företag är enormt och därför är det inte alltid så lätt att välja rätt. Det gäller inte minst Business Intelligence-verktyg, som vanligtvis ska kunna användas av många medarbetare och som bör vara integrerade med ERP-systemet. Säljpresentationer och demos är en sak, men vilka aspekter är viktigast för företaget?
1. Leverantörens kompetens och erfarenhet
För att få en bättre bild av hur kunnig och serviceinriktad leverantören är kan du ta en titt på deras supportsidor och kundforum. Du kan också kontakta dem direkt och be att få ett förslag på en lämplig BI-lösning som visar den kan bidra till att nå verksamhetens mål.
Detta kan ge en indikation på om BI-lösningen kan förbättra performance management (prestationsledningen) på företaget. Det kan också vara bra att ta reda på vad andra kunder har att säga om verktyget.
2. Användarvänlighet
Det är viktigt att alla funktioner är intuitiva, så att alla förstår hur man använder verktyget. Annars är risken att ni får ett verktyg som ingen använder och att ni inte utnyttjar dess fulla potential.
Hur lång tid det tar att ”komma i gång” med ett nytt verktyg är en bra indikator på hur användarvänligt det är. Ställ därför följande frågor:
Är implementeringen komplicerad och kräver många konsulttimmar?
- Eller kan ni göra det mesta på egen hand?
- Efter införandet, vad återstår innan ni kan börja använda verktyget?
- Erbjuder leverantören färdiga rapporter och budgetar så att ni snabbt kommer i gång?
- Är det enkelt att skapa och anpassa egna rapporter/budgetar?
3. Pris
Vad något kostar är alltid relativt och det som inledningsvis verkade vara billigt kan i slutändan bli en dyr investering. Hur ser prismodellen ut? Fast pris, månadsavgift, serviceavtal, pris per användare?
Om många personer ska använda verktyget kan det löna sig att välja en produkt med ett högre anskaffningspris, dvs. om kostnaden per användare blir lägre. Ta även reda på hur många produkter i leverantörens produktsvit som ni faktiskt behöver. Det kan också påverka kostnaden i slutändan.
Läs också rapporten >> Data Literacy: Hur skapar man en datadriven organisation
Sammanfattning
När man ska välja ett Business Intelligence-verktyg till företaget finns det en mängd olika faktorer och frågor att ta hänsyn till. Vi hoppas att den här artikeln har gett dig ett hum om hur du ska gå tillväga. De tre faktorer som vi tror är de viktigaste att ha koll på är: leverantörens kompetens, att verktyget är användarvänligt – och naturligtvis priset.
Viktiga frågor att ta med i sin research
- Ska BI-lösningen användas för rapportering, budgetering eller både och?
- Är det viktigt att analyserna kan presenteras med grafer och diagram?
- Hur stort system behöver vi?
- Ska verktyget köras i ekonomisystemet, i ett datalager eller i molnet?
- Klarar vi oss med en enda produkt eller ska vi välja en komplett produktsvit?
Vill du lära dig mer om datavisualisering, data management eller budget & prognos ? Vi arrangerar regelbundet kostnadsfria webbinar och kurser.