Välkommen till den sjätte delen i bloggserien kring frågorna och svaren i Vismas Digitaliseringsindex 2019. Tidigare inlägg i serien hittar du här:
Automatisk betalning från betalningsförslag
Automatiskt uppdaterade nyckeltal
Det här inlägget kommer att handla om digitaliserade attestflöden. Så här löd frågan i undersökningen:
Hur stor andel (%) av ert företags inkommande fakturor godkänns och attesteras helt digitalt?
Index för frågan baserat på dem som angett att de har möjlighet att attestera digitalt landar på 87,2 procent. Av de svarande i årets undersökning angav endast 24,6 procent att de inte har eller använder sig av den specifika processen.
Detta är den mest digitaliserade processen av de undersökta i Vismas digitaliseringsindex. Lösningar för automatiserat attestflöde har funnits länge nu och systemstöden blir bara bättre och bättre. Det är inte konstigt att många verksamheter väljer att digitalisera sina attestflöden, eftersom det medför stora besparingar.
Genom att sätta upp automatisk attest för återkommande fakturor från kända leverantörer behöver du bara hantera avvikelser och du kan snabbt räkna hem effekterna. Låt säga att du satt ett maxbelopp för telefonfakturor utifrån vad ni brukar betala varje månad. Fakturor som inte överskrider maxbeloppet godkänns automatiskt, utifrån de färdvägar, gränser och regler som angetts. Skulle en faktura däremot ligga över angivet värde, stoppas den för manuell granskning.
Med digitaliserade attestflöden kan du få notiser om fakturor är på väg att förfalla och du behöver inte vara på plats på kontoret för att godkänna dem – det görs enkelt via en webbläsare, din smartphone eller surfplatta. På så sätt slipper du oroa dig för att fakturor glöms bort och betalas för sent.
Ett digitaliserat attestflöde förenklar och effektiviserar
Genom att integrera attestlösningen med affärssystemet sparar ditt företag mycket tid och pengar, inte minst genom att användaren själv kan skapa flöden och attestera flera fakturor samtidigt med hjälp av buntattest. Då listas fakturorna med tillhörande fakturabild och konteringsrader för snabb och enkel översikt.
Med digitaliserade godkännandeprocesser ökar kontrollen såväl som effektiviteten internt, och minimerar risken att fakturor försvinner på vägen eller förfaller. Dessutom behöver du aldrig känna dig låst vid att bara kunna hantera attestering på kontoret – du och dina medarbetare har tillgång till alla relevanta uppgifter varsomhelst, närsomhelst.
Söker du ett modernt affärssystem som hjälper er att fokusera framåt?