Detta är den andra delen i bloggserien kring frågorna och svaren i Vismas Digitaliseringsindex. Precis som mitt förra inlägg kommer detta handla om automatisering av fakturor, men denna gång med fokus på utgående fakturor.
Anställda. Företaget. Klimatet. Alla vinner på ett automatiserat fakturaflöde. Du och dina kollegor slipper slösa tid på tråkig administration, företaget spar pengar, och miljön mår lite bättre. Med digitala utskick hamnar fakturan direkt i mottagarens datorsystem, vilket ger kunden omedelbar koll på vad som ska betalas och minskar risken för fel och förseningar. Dessutom behöver du aldrig mer oroa dig för att fakturan försvinner under postgången.
Av de vanligaste ekonomiska processerna är fakturaflödet bland de enklare att digitalisera och därför ett bra ställe att börja företagets digitaliseringsresa på.
Fortfarande många pappersfakturor?
Men trots att vi rör oss mer och mer mot e-fakturor, så tar många företag fortfarande emot pappersfakturor. Bakom varje faktura ligger tids- och resurskrävande manuella processer som scanning, kuvertering, frankering och postgång. För att inte tala om de negativa effekterna det har på miljön.
Svaren i Vismas Digitaliseringsindex under 2020 visar ett index på 61,1 baserat på hur stor andel (%) de svarande uppskattar att företagets hantering av kundfakturor, såsom utskick av fakturor, påminnelser och krav sker helt digitalt.
Att skicka digitala fakturor är en av de processer som ökat rejält sedan vi startade vår mätning av digitaliseringsmognad och till viss del kan den snabba ökningen bero på att lagen om e-faktura till offentlig sektor trädde i kraft 1 april 2019. Även om offentlig sektor även innan detta varit bra på att kräva in fakturor i digital form, vilket drivit på digitaliseringstakten.
Söker du ett modernt affärssystem som hjälper er att fokusera framåt?