Nu är resultatet från affärsbarometern här. Småföretagens framtidstro är stark i höst – nästan varannan småföretagare i Sverige räknar med ökad försäljning under det kommande halvåret. Dessutom planerar de fler inköp än förra hösten.
Vi har nyligen genomfört vår tolfte upplaga av Affärsbarometern bland 1400 små och medelstora företag över hela landet. Och siffrorna är positiva! Efter förra höstens bottennotering då vi kunde se en oro för förändringen av rot- och rutavdragen vände det till en stark framtidstro i våras. Höstens resultat visar att den positiva trenden från tidigare i år fortsätter. Nästan hälften av företagen tror på ökad försäljning.
Förbättrade produkter bakom framtidstron
När det gäller anledningar till varför småföretagarna tror att deras försäljning kommer att öka så sticker företagens produkter ut som enskild orsak. Många tror att deras försäljning kommer att öka till följd av ett förbättrat eller ökat produktutbud. Företagen upplever med andra ord att de till stor del har framtiden i sina egna händer. Det ligger dessutom helt i linje med den positiva trend vi ser i Sverige med teknikutveckling och ett bra klimat för nya, smarta produkter. Om vi bara ser till oss själva här på Visma Advantage så är det tydligt hur möjligheterna att utveckla nya innovativa produkter och lösningar växt ordentligt under de senaste åren.
Omvärldens turbulens oroar inte enligt Affärsbarometern
Inför höstens undersökning lät vi flera chefsekonomer och analytiker förutspå resultatet, exempelvis Daniel Wiberg, chefsekonom på Företagarna. Gemensamt för dessa var en viss oro över hur det osäkra omvärldsläget med ödesdigra val och oroligheter kunde påverka småföretagarnas framtidstro. Höstens resultat tyder glädjande nog inte på att detta haft någon stor inverkan på framtidstron. Det återstår väl dock att se om exempelvis utfallet i det amerikanska valet kan spela in på vårens framtidsutsikter, inte minst för exportberoende företag.
Sammantaget är det glädjande att framtidstron är stark i höst. Eftersom småföretagen står för hälften av näringslivets omsättning är resultatet en tydlig indikator på ett gott ekonomiskt klimat i landet.
Om Affärsbarometern
Med Affärsbarometern kartlägger vi det ekonomiska klimatet bland Sveriges småföretag och undersökningen hade i år ca 1400 deltagare. Vi har genomfört undersökningen sedan 2011 och detta är tolfte gången den genomförs. Se hela undersökningen och hur positiva företagarna är där du bor på visma.se/affarsbarometern.