Hur känns det nu?
– Det känns bra, spännande! På sikt kommer vi börja söka av ännu fler fakturor löpande, det tror jag kommer underlätta ännu mer. Det kommer förmodligen bli mer personliga förslag och den kommer att lära sig snabbare.
Hur har resan som pilotkund på Auto Suggest varit?
– Jag tycker den varit smärtfri! Vi kan ju se att det blir bättre och bättre hela tiden. Vi har justerat lite över tid, provat flera olika dimensioner. Testat ett par olika inställningar som blev tokiga som vi fick slå av igen. Men det var nog främst för att vi inte har så många som använder just “aktivitet” och “projekt”. Det gav oss en del tokiga kombinationer och folk blev förvirrade. Men när vi har kört ett tag och den har lärt sig mer kommer vi testa att slå på dessa igen!
Vilka tror du har mest nytta av Auto Suggest hos er?
– De som inte får så många fakturor och som är lite osäkra på hur dom ska kontera, nu får de i alla fall ett förslag. Och naturligtvis underlättar det för den som får många omatchade fakturor. Sen ska vi informera våra slutanvändare ännu mer! Vissa har helt missat det även om informationen har legat som en nyhet i Proceedo, på vårt intranät och varit med i nyhetsbrev. Det är svårt att nå ut med information.
Vad händer framöver?
– Vi kommer jobba mer med att få in så mycket som vi bara kan i abonnemang, även ej matchade fakturor. Vi har faktiskt hittat några sådana nu, där abonnemanget går på referensen istället. Jag tror vissa personer har vaknat lite och sett att man kanske kan lägga abonnemang istället. Jag kan inte säga att det är på grund av Auto Suggest, men det är ju ett hjälpmedel. Vi har schemalagda rapporter varje vecka så vi följer upp och tittar på hur det ser ut. Sen jobbar vi aktivt med att justera inställningarna. Och vi kommer leta nya leverantörer där vi kan koppla på AI.
Hur kommer ni arbeta med Auto Suggest?
– Det som är så bra är att vi enkelt själva kan styra Auto Suggest nu när vi vet hur vi ska göra! Vi kan koppla på leverantörer själva och det är enkelt att administrera, det underlättar eftersom alla organisationer ser så olika ut. Vi vill ju få in ännu fler leverantörer i Proceedo, då minskar ju antalet omatchade fakturor också.
Tusen tack Lotta Skogh och Ängelholms kommun för att ni har hjälpt oss att testa och komma till insikter som förbättrar Auto Suggest för oss alla. Vi hoppas att ni kommer att ha stor nytta av funktionen även i framtiden och att vi hittar fler möjligheter att underlätta våra slutanvändares vardag och förbättra upplevelsen av Proceedo med hjälp av AI.
– Tack, själv! Ja, det är jättespännande – det är bara fantasin som sätter gränser.
Vill ni veta mer om AI-baserad förslagskontering på faktura i Proceedo?
Ängelholms kommun använder sig av AI och Machine Learning för att förenkla konteringen för sina Proceedoanvändare. Läs mer om hur kommunen upplevt sin testperiod med Auto Suggest.