“Tidigare skulle varje besök maximeras”
Monica Eriksson, applikationskonsult Medvind WFM
Många av våra användare hade aldrig jobbat uppkopplat tidigare, så det blev en stor omställning. Jag har fått utveckla min förmåga att kolla av och ställa frågor, för det är svårare att känna av om alla hänger med. Skulle nog säga att jag har blivit mer pedagogisk.
Alla jag pratar med tycker att förändringen mestadels är positiv. Tidigare skulle varje besök maximeras med långa heldagar. Nu kör vi kortare pass, som gör det lättare att ta in vad som sägs. Det blir bättre kvalitet, kunden sparar mycket och deltagarna finns hela tiden tillgängliga i sin verksamhet. Jag och framför allt min hund upplever att det har varit ett bra år.
”Alla tycker att det fungerar över förväntan”
Simon Papp, applikationskonsult HR-plus
Situationen har tvingat både oss och våra kunder att tänka om och tänka nytt. Alla tycker att det fungerar över förväntan. Förut satt vi med allt vi skulle hinna med listat på en whiteboard. Nu kör vi samma information digitalt och är än mer noga dokumentation och statusuppdateringar.
Nackdelen med att inte ses IRL är att en del av kroppsspråket går förlorat, trots att vi i princip alltid har kamerorna på. Sen är det lite trist att inte få fira segrarna tillsammans. Jag är säker på att det nya digitala arbetssättet lever kvar, men att vi kanske ses vid uppstarten av nya projekt och vid vissa utbildningstillfällen.
“Kunden slipper stå för mina resekostnader”
Helen Larsson, applikationskonsult Personec P
Jag bor i Skellefteå och tidigare kunde det ta en halv dag att åka till kunden. Ändå var det få kommuner som önskade uppkopplade möten. Nu slipper de stå för mina resekostnader och själv slipper jag gå upp tidigt och komma hem sent.
Via länk är det svårare att se om någon inte hänger med och jag upplever att man inte ställer lika många frågor. Men möteskvaliteten blir bättre och bättre och jag är säker på att både vi och kunderna vill fortsätta så här, fast kanske inte när det är utbildningsdagar med många deltagare. Jag saknar dock den mänskliga kontakten och surret över en kopp kaffe.
“Det finns större acceptans idag”
Elin Lindberg, applikationskonsult Agda PS
Jag jobbade en hel del uppkopplat redan innan mars 2020, men efter det har jag inte besökt en enda kund. Inser idag hur mycket tid som gick åt till resor och uppkoppling av datorer. Nu hinner jag med det administrativa bättre, blir aldrig försenad på grund av strul i trafiken och kan hjälpa till med fler akuta korta ärenden.
Under pandemin har jag implementerat flera nya kunder. Om det uppstått tekniskt strul, så finns det acceptans för det. Alla vill ju att det ska lyckas! När vi arbetar uppkopplat kan vi hjälpa alla kunder lika lätt, men även rekrytera personer oavsett deras geografiska läge.