Jag sitter och funderar på ett inlägg jag skrev tidigare om användarvänlighet som säljpitch när vi pratar automatiserade affärssystem. Jag tror fortfarande att användarvänlighet som begrepp kommer att behöva omdefinieras, i alla fall när vi pratar om tangentbordsvänliga affärssystem.
Dock är vi ju inte riktigt där ännu och vi kommer trots allt behöva hantera information som avviker från vad vi instruerat våra system. Där måste vi fortfarande ha användarvänliga och effektiva funktioner i systemet som gör det lätt och smidigt för oss att korrigera och ändra information så som vi vill ha den.
En annan aspekt på användarvänlighet kan ju även vara hur pass intuitivt ett gränssnitt kan vara för att registrera de rätta villkor och filter vi önskar när det handlar om att bygga de schemaläggningar som skall processa information från olika funktioner i ett affärssystem. Här bör det ju vara snabbt och enkelt att både lägga till och korrigera de regelverk vi sätter upp för de olika processerna i affärssystemet.
Användarvänlighet för kunderna
Ett exempel är ju vårt nya molnbaserade affärssystem, Visma.net, som låter våra kunder effektivisera sin administration steg för steg genom automatisering. Många av våra kunder kommer från traditionella affärssystem med många års utveckling bakom sig, och ofta önskar de att till en början arbeta på liknande sätt i det nya systemet. Detta för att säkerställa att man kan hantera de olika processerna i systemet, vilket skapar trygghet och förståelse för systemets arbetssätt.
Där är det ju förstås viktigt att vi kan tillhandahålla en god användarvänlighet för att man på bästa sätt skall kunna starta med sitt nya system på en låg, kanske rent av ingen, automationsnivå för att sedan accelerera upp antalet schemaläggningar som hjälper oss på vägen mot en helt automatiserad administration.
Läs gärna mer om vårt automatiserade affärssystem Visma.net eller boka en kostnadsfri webbdemonstration av systemet.