Du vaknar med rinnande näsa och feber. Alltså ingen bra dag för arbete och du har heller ingen energi till att logga in och avboka möten. Tänk då om din telefon kunde göra det åt dig! Din smartphone är med dig vart du än går. Tänk då om den kunde känna av när du är sjuk, avboka dina möten och informera alla kollegor åt dig.
Det här kan bli verklighet inom några år med artificiell intelligens (AI), förutspår Thor Are Helge, Development Manager på avdelningen för Emerging Technologies inom Visma Enterprise.
– Den kanske mest intressanta delen av AI är hur genomträngande tekniken är. En lösning skapar en produkt, som nästa använder till att utveckla än mer funktionalitet. Verktygen förbättras hela tiden, vilket gör att de snabbt blir mer kostnadseffektiva.
Artificiell intelligens finns överallt
Artificiell intelligens handlar om utveckling av datorsystem, vars arbete och reaktioner påminner om en människas. Du kanske inte tänker på det, men AI finns redan runt omkring dig. Från bildigenkänning och självstyrande bilar – de kanske mest kända exemplen på AI – till Apples personliga Iphone-assistent “Siri”, videospel och kundsupportens chat-funktioner.
I september förra året var Thor Are Helge med och startade det team på Visma Enterprise som idag arbetar med att undersöka den nya teknologin. Just nu arbetar de med projekt för maskininlärning och bygger pilotlösningar som visar på hur teknologin kan användas.
Med AI öppnar sig nya gränslösa möjligheter. Och samtidigt som den teknologiska utvecklingen blir allt viktigare, ökar etablerade företags utmaningar med att förbli konkurrenskraftiga. Därför har AI hög prioritet.
– Vi har redan sett takten öka i molnet och i mobilen. Företag som är bra på att hantera ny teknologi skakar om marknaden och vinner betydande fördelar, säger Thor Are Helge och fortsätter:
– Visma ska tidigt bygga upp kunskap om ny teknologi för att veta hur och när den ska användas.
Automatiska processer
Maskininlärning är en AI-teknik som används för att automatisera processer genom att träna på exempel som människor skapat.
– Vår bedömning är att artificiell intelligens till sist kommer att förändra applikationerna mer än vad nätet och mobilerna har gjort. Maskininlärning kommer att påverka hur människor jobbar och kommunicerar, förutspår Thor Are Helge och fortsätter:
– Det finns en stor potential i att automatisera administrativa uppgifter. Vi kan använda det till att hitta de bästa kandidaterna för ett visst jobb, upptäcka bedrägerier, öka försäljningen och mycket, mycket mer.
I februari tidigare i år, var Thor Are Helge en av talarna på Software 2017 i Oslo, en konferrens som arrangeras av Norges största IT-förening, DND. Där talade han om hur man omvandlar ett bra AI-koncept till en fungerande service. Medan många arbetar på idéer för AI, har Visma redan sin första lösning i produktion.
Den erfarenhet Visma drar från pilotlösningarna används sedan till att utbilda och guida resten av organisationen till att bli framgångsrika med sina nya lösningar för maskininlärning. Den används också till att lära produktutvecklare bygga nya lösningar och se affärsmöjligheter som drar fördel av teknologin.
En blick framåt
Vi kan bara föreställa oss vart vi är om 10-15 år. Men en sak är säker, en anpassning till teknologiska förändringar kräver att medarbetarna ligger steget före och att de har förståelse för vart teknologin är på väg.
– Vismas verksamhet utmanas hela tiden av nya startups. Därför måste vi vara minst lika flexibla och framåtblickande som de nya utmanarna på marknaden. Och i takt med att landskapet förändras allt snabbare och snabbare, behöver vi människor som gillar den snabba utvecklingen och utforskar dess möjligheter, Thor Are Helge.
Vi har ännu inte sett smartphones som klarar av att upptäcka fysiska symtom, men artificiell intelligens kommer utan tvekan att fortsätta påverka det dagliga arbetslivet i många år framöver. Och som mjukvaruföretag är det en absolut nödvändighet att vara del av den här teknologiska förändringen.
– Men vi måste vara uppmärksamma på att den teknik vi introducerar har en sann fördel för både kunder och slutanvändare. Vill du verkligen att telefonen ska veta när du är sjuk? Det är lika viktigt att använda tekniken rätt som att använda rätt teknik, säger Thor Are Helge.