Ja, betala sina mobilräkningar måste man ju göra, men det finns ju lösningar med färre manuella steg och mindre tidsåtgång, som samtidigt minskar risken för påminnelser.
Min privata mobilräkning har jag på autogiro. Varje månad dras den aktuella summan automatiskt från mitt konto utan att jag behöver göra någonting. En typiskt bra automatiserad process tycker jag. Jag behöver inte komma ihåg några förfallodatum, inte krångla med OCR-nummer, och samtidigt riskerar jag aldrig att vara sen med betalningen.
Att automatisera betalningar av telefonfakturor i ett företag är också en bra process. Om din lösning för elektronisk fakturahantering är integrerad med ditt ekonomisystem så kan du lägga upp referenser och färdvägar för fakturorna så det är förbestämt om de kan gå till betalning automatiskt eller om de behöver en manuell handpåläggning.
Då kan du till exempel säga att alla telefonfakturor på upp till 2 000 kronor ska godkännas automatiskt. Ingen behöver granska eller attestera fakturan utan det går automatiskt efter de regler du satt upp. Om beloppet däremot skulle överstiga det förvalda så stoppas fakturan för manuell granskning. Du behöver alltså bara hantera eventuella avvikelser.
Färre attester att hantera. Effektivare betalningsflöden. Och färre försenade betalningar. Smidigt, eller hur?
Vill du se mer av ett ekonomisystem som automatiserar dina ekonomiska processer?