Det sägs ju att tid är det viktigaste vi har. Men tiden är inte obegränsad, då gäller det att lägga sin tid på rätt saker.
Jag tycker mig ofta se studier som visar på att vår arbetsbörda och känsla av att inte hinna med är ett stort upphov tills stress. Samtidigt har vi effektiviseringskrav från ledningen. Och vi vill ägna så mycket tid som möjligt till det som ger verksamhetsnytta.
Så hur ska man då kunna lösa denna till synes olösliga ekvation? Jag tror att det stavas a-u-t-o-m-a-t-i-s-e-r-i-n-g. Att göra det enklare och snabbare att göra de administrativa uppgifter som är ett måste för att verksamheten ska drivas framåt men i sig inte genererar någon verksamhetsnytta.
Stoppa tidstjuven
Hemma hos mig, där har vi både tvättmaskin och diskmaskin. Vi lägger i en tvätt när vi kommer hem som tvättas medan vi lagar mat, sen hänger vi tvätten medan diskmaskinen diskar middagsdisken. På så sätt kan vi automatisera de arbetsuppgifter som krävs för att få verksamheten (läs hemmet) att rulla, samtidigt som vi frigör tid till verksamhetsnyttan – ja, att umgås då.
Visst finns det, precis som hemma, ett antal arbetsuppgifter som verkar äta arbetstid? Hur mycket tid lägger du till exempel på att administrera utbetalningar? Det ska skapas ett betalningsförslag, en betalningsfil, sen ska man ladda upp filen till banken, och ska den hämtas ner igen och bokföras. Ganska många manuella steg… Samma sak med inbetalningar – ladda ner en betalningsfil, importera till ditt ERP-system, matcha betalningarna med kundfakturor, bokför och uppdatera kundreskontran. Ganska många steg där också.
Men som tur är så finns det verktyg för detta (som tvättmaskinen och diskmaskinen är hemma hos mig). Visma AutoPay automatiserar ditt betalflöde genom att integrera Vismas affärssystem med din bank, så du kan göra banktransaktioner direkt i ditt finansiella system.