Dan Sommer sammanfattar den årliga ”State of the Union” när det gäller BI & Datatrender från Qlik.
Undersökningen gjordes i samband med webinaret ”2021 Trends Webinar” och den avslöjar några intressanta resultat. Deltagarna på webinaret fick svara på vilka trender som var mest relevanta för dem och de fick bara välja en:
- ”Masskonsumtion av delad data, visualiseringar, storytelling”
- ”SaaS är allas nya bästa vän”
- ”Uppdaterade och affärsklara data” och ”Samarbete tidigare i kedjan” finns på tredje plats
Vidare beskriver Dan Sommer att vi har alla känt effekten av de två översta trenderna på listan. ”Det har inte gått en dag som jag inte har tittat på en visualisering i år, och jag är inte den enda hobbyepidemiologen eller data crunchern där ute”, menar han. Det kommer att göra underverk för data literacy i samhället, vilket också kommer att översättas till organisationer. SaaS har just exploderat, som ett sätt för oss alla att fortsätta att vara effektiva i en distribuerad / virtuell miljö, och alltmer för AI.
Detta har också presenterats för grupper av chefer på C-nivå i workshops. Deras ranking är helt annorlunda: Om de bara kunde välja en, rankade de så här totalt:
- “Uppdaterade, företagsklar data”
- “Från self-service till självförsörjning”
- “Ombyggnad av affärsprocesser är i centrum”
Detta varierar beroende på geografi, men hur det mättes i konversationen är att många – särskilt nordamerikanska – chefer på C-nivå redan upplever sig själva och sina företag att vara på god väg med SaaS. De har samma uppfattning om masskonsumtion av data, visualiseringar och storytelling. Det som är av största vikt för dem är att fokusera på att omvandla information till affärslösningar; de görs med enkla visualiseringar och letar efter värde på nästa nivå. Poängen framhölls också att topp tre på trendlistan på många sätt är relaterade till varandra. Om du fixar en är det så mycket lättare att ta itu med de andra två.
En takeaway är att trender alltid resonerar, men särskilt under ett år med massiv förändring. Det som vi alla har gemensamt är att vi alla har gått igenom upplevelsen 2020 tillsammans, och vi ser den enorma påverkan som data och analys har i våra liv. Men alla är på olika resor, med olika mål i olika stadier.
Hur skapar man en datadriven organisation?
Data Literacy definieras som förmågan att läsa, skriva och arbeta med data. Detta är en förutsättning för att organisationen ska vara datadriven.