Efter ett avklarat första projekt på huvudkontoret i Oslo bar det av (efter önskemål) till kontoret i Stockholm för oss tre. Vi fick även med oss en av de norska traineerna och en av de finska traineerna, så totalt är vi nu fem management trainees på Stockholmskontoret. Här kommer vi befinna oss fram till 8 januari, då de andra traineerna kommer hit för en två dagars utbildning.
Så hur gick förra projektet?
Vi alla tre är mycket nöjda med utfallet av våra första projekt. Vi avslutade projektet med varsin slutpresentation för ledningsgruppen för respektive avdelning, och sedan fick vi feedback från våra projektägare. Våra rekommendationer har redan börjat verkställas vilket är väldigt roligt! Maria kunde till exempel se effekter av sina implementeringsinitiativ genom ökade intäkter redan under projektets gång och en arbetsgrupp har satts samman för att ta tag i de andra initiativen. På samma sätt har Brians rekommendationer lagt grund för beslutet att köpa in och implementera en ny sökmotor på Vismas webbplats, och Louises rekommendationer har lett till nya sätt att förstå utvecklarnas arbete och en ny metod för att visualisera KPIer.
Vi förväntade oss att få ansvara för affärskritiska projekt och nu efter två månader har vi fått det bekräftat! Med andra ord är det kul att resultaten implementeras direkt och att vi har möjlighet att se effekterna.
Vad gör vi nu under projekt två?
Louise –
Jag arbetar både i Stockholm och i Linköping på mitt nuvarande projekt. Det går ut på att kartlägga kundresan för en av Vismas produkter, det vill säga ta reda på kundens uppfattning och alla interaktioner Visma har med kunden. Kundresan är allt från att kunden upptäcker produkten, använder den till att de avslutar sitt abonnemang. Arbetsprocessen innefattar intervjuer med medarbetare och kunder samt en konkurrentanalys. Projektet ska mynna ut i rekommendationer för att öka kundnöjdheten.
Brian –
Mitt andra projekt är i Sverige, bestående av några resor till Malmö och Helsingborg men med bas i Stockholm. Projektet handlar om att ta fram en chatbot som ska automatisera vissa delar av kundsupporten för en av kanalerna till Vismas inkassotjänst. Målet är att sänka kostnaderna per ärende och den totala arbetsbördan för kundsupporten. Slutleveransen ska vara en demo på en fungerande chatbot baserad på de vanligaste frågorna kundsupporten måste hantera, bolagets användarbehov och förutsättningar.
Maria –
Under projekt två är jag helt baserad på Stockholmskontoret. Huvudmålet med projektet är att förbereda en produkt för ett nytt segment av marknaden. För att göra detta på bästa sätt krävs en marknadsanalys över dagens affärslösningar. Marknadsanalysen ska sedan ligga till grund för en kravspecifikation, så vi kan se att vår produkt uppfyller de krav som ställs på marknaden. Projektet kommer sedan avslutas med att jag utformar en Go-To-Marketstrategi med rekommendationer för hur vi ska ta produkten till marknaden på bästa sätt.
Här fikar vi med alla trainees för intern statusuppdatering!
Vad mer har vi på agendan?
Snart är det julbord och i år kommer detta hållas på Solliden, Skansen, så det börjar bli hög tid att skapa julstämning på kontoret. Annars brukar vi, ibland alltför ofta, ta en pingisfika (spelar pingis under fikat) samt ser till att hänga med Stina och Magnus och visar dem Stockholm. Eftersom våra andra traineekollegor är på annan ort avsätter vi även tid för en fika över Hangouts varje fredag – för att höra hur alla mår samt hur det går med allas projekt.
Om vi inte hörs innan jul så vill vi önska alla en riktigt God Jul och ett Gott Nytt år!
Är du nyfiken på att veta mer?
Vill du veta mer om Management Trainee-programmet? Klicka isåfall här! Är du nyexad och intresserad av andra möjligheter på Visma har vi dessutom andra tjänster förutom vårt traineeprogram.
Har du 2-3 år kvar på studierna vill vi dessutom tipsa om Vismas Summer Internship som ger dig möjligheten att under en sommar agera projektledare.