Varför leder inte Sverige den digitala utvecklingen – och hur kan vi ta täten igen? Med den frågan inledde moderatorn Henrietta Westman mjukvarubolaget Vismas och Dagens Industris gemensamma seminarium i Almedalen.
Vismas digitaliseringsexpert Pär Johansson fortsatte med att slå fast att Sverige tappat fart i den digitala utvecklingen. Även om vi som vanligt tror att vi är bäst i världen…
– Vi inbillar oss lätt att Sverige ligger i absolut framkant när det gäller digitalisering men innovationstakten sjunker tyvärr. Problemet rör inte den tekniska utvecklingen, den går jättesnabbt. Men samhället och företagen hinner inte med. Vi utnyttjar inte potentialen från alla innovationer. Vi har byggt en femfilig motorväg men använder bara två filer.
Vi har byggt en femfilig motorväg men använder bara två filer. /Pär Johansson, Vismas digitaliseringsexpert.
3 saker som sätter fart på den digitala utvecklingen
Pär Johansson poängterade att den digitala mognaden bland svenska företag växer, men enligt flera undersökningar går det på tok för sakta. Han ser tre akuta åtgärder som bör vidtas omgående för att rappa på digitaliseringen i landet.
Ur samhällets perspektiv handlar det enligt honom om infrastruktur. Vi har en bra IT-infrastruktur i Sverige, bland den bästa i världen. Men Pär Johansson anser att den börjar bli gammal, och att vi exempelvis måste lägga på ett kol när det gäller utbyggnaden av fiber.
– Tittar vi på företagen handlar det i stället om att anpassa sig till ett digitalt ekosystem. Att utveckla nya intäktsmodeller och kunna ta betalt på ett sätt som fungerar i en digital värld, säger Pär Johansson.
Som en sista pusselbit pekar han på politiken, och ett behov av lagstiftning som verkligen hjälper företag och myndigheter att verka på ett effektivt sätt i en digital verklighet.
– Lagstiftning som hjälper företag att slänga iväg papperskvitton skulle verkligen underlätta och spara pengar!
Företagare fasar över den digitala utvecklingen
För att få ett ordentligt grepp om vad som hindrar Sverige från en världsledande roll inom digitalisering var det hög tid för en mix av professorer, vd:ar och generaldirektörer att äntra scenen för en debatt i äkta almedansk anda.
Panelen från vänster till höger: 1. Jan Gulliksen, professor KTH. 2. Günther Mårder, vd företagarna. 3. Marie Ceder, vd Visma Commerce. 4. Gunilla Nordlöf generaldirektör, Tillväxtverket.
Företagarnas vd Günther Mårder drog igång debatten med att slå fast att rädslan inför framtiden är påtaglig hos hans medlemmar, 70 000 småföretagare.
– Konkurrensen ökar på grund av den tekniska utvecklingen. Marknaden öppnas upp och många av våra företagare hänger inte med i den utvecklingen. De förfasas i stället för att omfamna den och se möjligheterna.
Günther Mårder förklarar att frågan om digitalisering bland företagare är avgörande. Utan den kommer svenska företagare tappa konkurrenskraft. Och då börjar det bli farligt.
– Utan konkurrenskraft bland svenska företagare kommer vi inte kunna bygga ett land som vi med stolthet kan överräcka till kommande generationer.
– Utan konkurrenskraft bland svenska företagare kommer vi inte kunna bygga ett land som vi med stolthet kan överräcka till kommande generationer.
Den digitala omställningen kräver mod
Enligt Vismas Commerce vd Marie Ceder är mod ett viktigt ord i sammanhanget.
– Man måste våga ”ge sig på digitaliseringen”, men det finns dessvärre en del hinder. Mycket har att göra med kompetens, dock inte endast digital sådan. Ledarskap och mod för att våga ge sig på digitaliseringen är lika viktigt – att leda i förändring.
Boklövs V-stil som inspiration
Jan Gulliksen, som utöver att vara professor på KTH även innehar den smått fantastiska titel Digital Champion of Sweden, gillar att använda sin favoritsport som metafor för digitaliseringen.
– I längdskidåkning är det ofta en ledarklunga som åker nära varandra. Ingen vill ligga först och kämpa mot luftmotståndet där framme. De flesta föredrar att ligga i klungan och åka förbi just innan mållinjen. Problemet är bara att det inte finns någon mållinje i detta race. Den flyttas ju hela tiden fram.
Han förklarar att det handlar om att verkligen försöka hitta sätt och mekanismer som hjälper oss att ta snabba steg framåt.
– För att koppla tillbaka till sportvärlden kanske det handlar om att uppfinna en ny teknik, exempelvis Boklövs V-stil i backhoppning. Alltså ett nytt sätt snarare än att kopiera andra.
Regelbördan växer för varje år
Under sina resor genom landet har Günther Mårder enligt egen utsaga träffat 400 förstanamn inför valet i höst. Han säger sig aldrig ha träffat en politiker som påstår att de vill se en ökad regelbörda för företagen. Trots det tycks regelbördan växa för varje år.
– Tillväxtverkets egna studier säger dessutom att kostnaderna för regelefterlevnad bland Sveriges företag har en ökningstakt just nu med över en miljard kronor.
Tala är silver och guld
Vikten av mötet mellan offentlig och privat sektor är något som Marie Ceder poängterar.
– Det gäller att nyttja de möjligheter till dialog som faktiskt finns i dag under regelverket för offentliga upphandlingar. Det finns exempelvis en enorm samlad kompetens hos alla leverantörer. Vi kan tänka på digitalisering på ett annat sätt än enbart automatisering av redan befästa processer. Genom dialog kan vi tillsammans hitta nya vägar framåt.
Tillbaka till världens mest digitala land
När hela panelen fått säga sitt i frågan om det digitala utvecklingstappet tycks två huvudsakliga problem ha strukits under: sammantaget verkar vi se en sjunkande innovationstakt samtidigt som vi har för få digitala specialister i Sverige – en mix som dessvärre låter ganska oroväckande. Men allting ligger i våra egna händer. Vi har kommit långt i det digitala omställningsarbetet och kan återigen öka innovationstakten om vi fokuserar på rätt saker.
Förhoppningsvis kan panelens tips på botemedel rädda vår självbild som världens mest digitala land!