– Det finns så många fördelar med AutoPay för dig som har Visma Affärslösningar! Du sparar tid och dessutom får du ut det mesta av ditt ekonomisystem. AutoPay stödjer både in- och utbetalningar och all kommunikation med banken sköts automatiskt, du får god överblick och ser hela tiden status på dina leverantörsbetalningar. Dessutom finns det en ny app för dig som vill granska, godkänna eller avvisa fakturor på språng.
Hur fungerar det i praktiken?
– När du gör betalningar i Visma Affärslösningar skapas automatiskt en fil i. Du godkänner i AutoPay – sen behöver du inte tänka på din fil mer. När banken fått filen skickar den information till AutoPay, vilket speglas i ekonomisystemet. Hela flödet är sömlöst. Plus att det ingår en massa andra smarta kontrollfunktioner. Till exempel automatisk matchning mellan inkommande betalningar och öppna fakturor, samt dublettkontroll på filer och fakturor.
Kan man inte bara fortsätta som vanligt med RoR (redovisning och reskontra)?
– Har du inte AutoPay behöver du en så kallad filkommunikatör för att dina bankfiler ska få rätt format enligt standarden ISO 20022. Jag skulle verkligen vilja rekommendera dig som har Visma Affärslösningar att skaffa AutoPay. Det kommer att underlätta det dagliga arbetet mycket, och även bokföringen och årsredovisningen.