Digital ärendehantering är en ny licens som möjliggörs i och med nya versionen av Personec P som släpps den 24 oktober. Licensen ger en automatiserad hantering av olika typer av ansökningar från medarbetare. Du slipper papper som måste skrivas ut, kontrolleras och signeras i flera led.
Godkänn med ett klick
Först på listan över automatiserade ansökningar är Semesterväxling, det vill säga möjligheten att ta ut sitt semestertillägg som lediga dagar. Tidigare var medarbetaren, chefen och löneadministratören tvungen att gå igenom flera manuella steg innan ansökan kunde godkännas. En tidskrävande process för alla inblandade.
– Nu digitaliserar vi hela ansökningsprocessen och ger chefer och löneadministratörer den information de behöver för att kunna fatta beslut. När ansökningarna är godkända tar automationen vid och sätter utvärderingskod på anställningarna. Steg två i automationen sker efter semesteromställningen, förklarar Linn Berggren, Business analyst på Visma PubliTech.
Anpassa efter dina rutiner
Inom ramen för framtida funktioner kommer det finnas möjlighet att styra flödet och anpassa efter egna rutiner och önskemål.
– Vem ska ta emot ansökningar i första ledet? En kommun kanske vill att ett arbetsintyg ska landa direkt hos chef medan en annan vill skicka ansökan till löneadministratören.
Fler ansökningar blir digitala
Framöver kommer ytterligare e-tjänster, både befintliga och nya ärendeflöden, att ersättas med den digitala ärendehanteringen. Till exempel ansökan om tjänstgöringsintyg, begära extra skatteavdrag, bifoga intyg/dokument eller egen uppsägning.
– Vi vill automatisera i princip allt som en medarbetare kan ansöka om, säger Linn Berggren.