Liksom så mycket annat i vår digitala värld har sättet att handla på auktion blivit lättare med alla dessa smarta verktyg. Även om det finns en stor charm i konceptet “Auktion på Årsta torg” kl 14:00 tredje söndagen i månaden, så är det ju inte så anpassningsbart eller mobilt direkt. Den sajt som samlar nätauktioner från alla olika bolag, Auctionet är en typiskt sådan smart tjänst som gjorts möjlig tack vare digitalisering. Jag kan smidigt och enkelt från soffan leta soffbord från 50-talet, hitta alla tillgängliga varor, lägga bud och beställa frakt – på en och samma sajt. Allt tack vare digitaliseringen och flera olika tjänster som kopplas ihop. Årsta torg i all ära, men i snålblåst och duggregn är det inte riktigt lika charmigt…
Digital shoppingupplevelse
En annan av mina nya favoriter är appen Shpock, en loppis på nätet. Där kan du inte bara leta nya cyklar, barnkläder, och diverse prylar, via GPS-koppling dyker de här braiga sakerna dessutom upp när de befinner sig inom en viss radie från dig själv. Aldrig har spontanshopping varit lättare, och aldrig har det varit lättare att göra sig av med saker som man själv inte längre behöver.
På Visma tror vi också på att digitalisera processer. I rapporten Vismas digitaliseringindex har vi tagit reda på hur pass digitaliserade svenska företag är, vad gäller fakturahantering och reseräkningar till exempel. Hämta rapporten och jämför ditt företag med andra i samma bransch eller region.