Visma tillhandahåller tjänster inom offentlig upphandling som används av många upphandlande enheter och företag i Sverige. Direktupphandlingar utgör den länk som både kan säkra företagens verksamhet och samtidigt hålla den offentliga verksamheten igång. För att hantera dessa på ett effektivt sätt och samtidigt få en dokumentation över genomförda direktupphandlingar i organisationen erbjuder Visma nu möjligheten att genomföra direktupphandlingar via vår tjänst Visma Direktupphandling helt gratis.
Intensivt arbete för att stötta offentliga inköp i coronakrisen
Visma Direktupphandling är en användarvänlig och flexibel molnlösning som ger bättre styrning och kontroll över direktupphandlingar. För att stötta offentliga inköp i coronakrisen arbetar vi intensivt med att försöka bidra ytterligare med funktioner som kan förenkla för verksamheter som vill kunna leverera varor och tjänster och samtidigt underlätta för upphandlande enheter att säkra att inköpsflöden flyter stabilt.
Varför Visma Direktupphandling?
Visma Direktupphandling underlättar genomförandet av korrekt utförda direktupphandlingar. På ett strukturerat sätt möjliggör verktyget att fler personer utanför upphandlingsfunktionen kan göra korrekta inköp mot rätt leverantörer:
- Otillåtna direktupphandlingar undviks genom att systemet automatiskt söker efter gällande ramavtal och gör det möjligt för användaren att se om efterfrågad vara eller tjänst redan finns på avtal.
- Förfrågningsunderlag delas direkt i verktyget med leverantörer som når materialet utan inloggning via länk i e-postmeddelande.Det är också möjligt att annonsera direktupphandlingar för att kanske nå fler leverantörer. Alltför att möjliggöra ett sundare konkurrensklimat.
- Genomförda direktupphandlingar sparas och dokumenteras enligt Konkurrensverkets krav på dokumentationsplikt.
Visma Direktupphandling innehåller funktioner för att på ett enkelt sätt upprätta och distribuera underlag, hantera frågor och svar, ta emot anbud och slutligen hantera beslut/meddelande och beställning till leverantörer. Systemet levereras med stödtexter och mallar som organisationens administratör kan anpassa och underhålla.
[highlight]Så kommer du igång[/highlight]
Som användare kommer du snabbt igång med verktyget och får stöd via webbinarier och filmer. Verktyget kan användas fristående från övriga system och användare kan enkelt läsas in av kunden själv. För att skapa en sömlös ingång håller Magnus Rehnström, Upphandlingsexpert hos Visma Commerce, ett gratis webbinar där han går igenom hur ni kan maximera nyttan av den nu kostnadsfria tjänsten.