Tid kan kännas som vår ständiga fiende, den räcker oftast inte till och det är svårt att planera och prioritera på enbart 8 arbetstimmar. Samtidigt vill vi inte behöva jobba mer – fritid är också viktigt. En svår ekvation att få ihop i mångas liv, men det behöver inte ställa till med problem. Med rätt planering och arbetsplats kan du bli mer effektiv.
Men vissa lyckas ändå få ihop sin arbetsdag och vardag. Enligt en undersökning som Visma har gjort med 124 svarande, känner 5 av 10 att de oftast hinner med det man planerat. En ganska hög andel som tyder på ett effektivt arbetssätt då motsatsen, 17 % inte alls känner att de hinner med det de hade planerat för arbetsdagen. Vad är hemligheten?
10 enkla knep som gör din arbetsdag mer effektiv
Var man jobbar kan ha betydelse för effektiviteten på jobbet. Öppet landskap, eget kontor, aktivitetsbaserad arbetsplats, jobba hemma eller sitta på ett café, vilket föredrar man, vilket är bäst?
Undersökningen ställde frågan och fick svaret att nästan 7 av 10 anser att sitta vid skrivbordet på arbetsplatsen ändå är bäst om man vill jobba effektivt, medan 19 % tycker att det funkar lika bra att jobba hemifrån.
Men när på dagen är man mest effektiv? Har det någon betydelse? Här svarade 74 % att man är mest effektiv mellan 06:00-12:00, alltså förmiddagen. Kan det hjälpa hur man planerar dagen?
Den andelen som anser att de inte hinner med det de hade planerat för dagen kan då tänka på att platsen som man jobbar på har betydelse, men också tiden på dygnet. När man är som mest effektiv kanske man inte ska boka in en massa möten eller gå igenom inkorgen. Och man kanske inte ska sätta sig där man ständigt blir störd.
Tiden behöver inte vara ens fiende, effektivitet gör tiden till din vän!
I vår OfficeHack eBook har vi samlat 10 enkla knep som gör din arbetsdag effektivare. Och roligare.