Tillbaka till huvudmeny

Effektivare utläggsrapportering del 2: Rapportera och attestera

Vi har satt en struktur, underlättat registreringen för de anställda så de har koll på sina kvitton. Sen då?

Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering
Lättare hantering av reseräkningar och utläggsrapportering

Vi har satt en struktur för utläggsrapportering, underlättat registreringen för de anställda så de har koll på sina kvitton. Sen då?

Det finns ytterligare två kritiska steg som behöver säkerställa och åtgärdas för att skapa en effektivare utläggsrapportering. Nämligen, hur säkerställer du att de anställda så enkelt som möjligt kan sköta sin rapportering av utlägg? Och att ansvarig person kan attestera?

3. Instruktioner till de anställda hur de ska rapportera

Keep it simple. Det måste tydligt framgå var de anställda rapporterar sina utlägg och hur de ska göra. Så tydligt att samtliga anställa kan använda det intuitivt eller med hjälp av systemets snabbguide. Utan tisdkrävande utbildning.

4. Attestera fakturor

Att attesteringen flyter på är en viktigt del i processen. Och det inkluderar inga papperskvitton som ska kontrolleras men försvinner i en hög papper på ett skrivbord… I ett reseersättningsprogram sker hela flödet automatiskt – ett kvitto registreras, en e-post skickas till närmaste chef för attest, reseräkningen skickas automatiskt till ekonomisystemet för vidare behandling.

Smidigt, eller hur?

Läs gärna mer i del 3: Skapa, överföra och godkänna data

Vill du se hur ett modernt affärssystem kan hjälpa er att effektivisera detta och mer? Lyssna in till något av våra webbinar om Visma.net!

Läs mer