Se upp för mötesdöden. Vi har alla varit där. Ett möte där du inte har någon aning om agendan eller vad du ska bidra med. Det är inte effektivt. Vi har listat 12 saker som gör att du och ditt företag kan ha effektivare möten. Dessa tolv är:
- Maila agendan minst 24 timmar innan mötet
- Kom till möten fem minuter innan start
- Kom förberedd – använd mötestiden till beslut istället för diskussion
- Håll dig till ämnet – inga möten i mötet
- Börja och avsluta på utsatt tid
- Boka 45 minuter istället för 60
- Dela all relevant information med deltagarna innan mötet
- Telefon och dator lämnas utanför om inget annat bestämts
- Avbryt inte den som talar
- Tystnad = inga invändningar
- Följ upp via mail inom 24 timmar
- Utmana idéerna, inte budbäraren
Kan du anamma ett par av dessa tips så kommer du få mycket effektivare möten.
Klickar du på bilden så öppnas den upp som pdf och du kan skriva ut den och med fördel sätta upp i era möteslokaler.
Har du andra tips på hur just du gör för att ha effektiva möten? Kommentera gärna.