Att handla julklappar online blir allt vanligare. Enligt Postnord undersökning e-barometern planerar fler än någonsin att köpa julklappar på nätet (56 %). Av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än 50 % av julklappsbudgeten online.
Orsakerna är ofta enkla och självklara:
- Slipper stressen i fysiska butiker och köpcentrum.
- Kan i lugn och ro välja ut intressanta produkter.
- Kan jämföra olika siter och utbud.
Just nu är läget perfekt för att ge din e-handel det lilla extra inför den kommande julhandeln. Med några få enkla grepp kan du fånga kundernas uppmärksamhet och öka konverteringen. Vi på Visma Digital Commerce växer e-butiker på e-handelsplattformen Magento, men nedan tips är universala och kan appliceras på många olika plattformar och e-handlare.
1. Mobilanpassning
Tänk på att allt fler julhandlar från mobilen – kolla att din nätbutik fungerar och är optimerad lika bra oavsett skärmstorlek. Ca 60 % av all trafik sker genom mobila enheter och med Mobile-First Index har mobil-versionen av din hemsida blivit det som väger tyngst vid rankning och indexering.
2. Sökord
Under julhandeln använder många sökord som “julklappstips”, “julklapp till mamma” och “julklappar på nätet”. Fundera på vilka kombinationer som är relevanta för just din e-handel. Genom att julanpassa din sökmotoroptimering kan du klättra snabbare i sökresultaten på t ex Google.
3. Förenkla
Tid är en kritisk faktor för många vid jul. Genom att uppdatera och optimera din sida så hittar dina kunder snabbt de perfekta julklapparna. Din sida måste också vara redo att ta emot alla kunder. Enligt en studie på klädbutiker online framgick det att mobila besökare bara stannar kvar på sidan i snitt 168 sekunder. Det betyder att konsumenter vill bli inspirerade, klicka sig runt på hemsidan, shoppa och betala på mindre än 3 minuter. Du kan testa din prestanda genom att utföra olika tester, t.ex. Googles verktyg PageSpeed Insights
4. Kundtjänst
I år infaller julafton på en tisdag. Utnyttja tiden före jul och anpassa öppettiderna för din webbshop och stäng inte nätbutiken för julklappshandeln innan du måste. Identifiera vilka tjänster du erbjuder med din produkt som gör just din webbshop unik. Inför jul så kommer leverans och extratjänster som exempelvis julklappsinslagning vara extra viktiga. En chatfunktion från tex Zendesk ger dina kunder svar på frågor utan väntetid. Många kunder gör sina inköp på kvällen mellan 18:00-22:00 så genom att utöka tillgängligheten till kundtjänst ger du dina kunder effektiv hjälp när de som mest behöver den.
5. Trygghet
Kunderna behöver få relevant information under hela köpprocessen för att känna sig trygga. Se till att informationen är lättillgänglig och enkel att förstå. Ge dina lojala kunder möjligheten att hjälpa både varandra och nya kunder genom t.ex. recensioner. Användarvänliga och snabba Trustpilot och YotPo är funktioner som hjälper dig att skapa kundlojalitet.
6. Leveranser
Erbjud snabba leveranser och informera tydligt om er sista beställningsdag för leverans innan jul. Under julen är det extra viktigt att vara tydlig med sina leveransvillkor. I en undersökning gjord på uppdrag av Magento kring förra årets julhandel, framgår att 56 procent av de tillfrågade var missnöjda med e-handlare på grund av problem med leveranser.
Tänk på att uthämtningsställen ofta har kö vid tider med hög trafik. Informera kunden i era orderbekräftelser och tipsa om appar med leveransinformation från Postnord eller Unifaun.
7. Returer
Genom att erbjuda utökad returfrist och enkla returmöjligheter känner sig kunderna trygga och motiverade att köpa sina julklappar i just din nätbutik. Erbjud förlängd bytes- och returrätt och bifoga en returetikett i paketet. Informera tydligt om detta på startsidan så kunderna inges köpförtroende så fort de landar på din sida.
8. Bytesrätt
Det är få nätbutiker som erbjuder bytesmöjlighet. Om du erbjuder bytesmöjligheter för dina kunder är det viktigt att du informerar tydligt om detta. Det kommer utmärka dig bland andra butiker och ge dig konkurrensfördelar.
9. Var synlig
Konsumenter blir översköljda av nyhetsbrev och erbjudanden vid juletid och hur gör man då för att sticka ut i mängden? Tänk utanför lådan och kombinera traditionella erbjudanden (produkt och pris) med video och innehåll. Med video kan du förmedla en starkare känsla. Visa produkterna när de används och visa hur de löser ett specifikt problem eller visar produkterna i olika situationer som köparen kan identifiera sig med.
10. Sociala medier
Se också till att e-butiken och de sociala medierna går i samma linje och uttryck som den övriga marknadsföringen. En konsument rör sig idag mellan många olika kanaler och plattformar och förväntar sig samma känsla när den kommer i kontakt med ert varumärke och erbjudande. Även här är YotPo ett funktionellt verktyg, eller Flowbox vars plattform kan förbättra kundengagemang, utöka tiden de tillbringar på din hemsida samt höja konverteringssiffrorna.
11. Hållbarhet
Klimat och hållbarhetsfrågor är högst aktuella just nu och du som handlare behöver visa initiativ som ni har tagit för att kompensera och främja en hållbar utveckling inom handel. Har ni inte vidtagit några åtgärder är det dags att börja nu. Konsumenterna förväntar sig engagemang. Enligt en undersökning från Svensk handel har varannan handlare ökat sitt hållbarhetsarbete så det finns fortfarande möjligheter till förbättring för många handlare. Houdini är ett exempel på hur ett företag kan använda sin genomslagskraft för att stödja miljöarbete och hållbarhet.
Vill du veta mer om e-handel och vad Visma Digital Commerce kan hjälpa till med?
Kontakta vår affärsutvecklare: Johan Ahlberg
Om Visma Digital Commerce
Visma Digital Commerce designar, bygger och växer e-handels- och omnikanalslösningar på Magento. Som Magento Enterprise Solution-partner och med över 10 års erfarenhet, 110 st anställda och med några av de största handlarna som kunder är Visma Digital Commerce den ledande e-handelsleverantör i Norden.