Jag steg in på Visma Softwares våningsplan medan Hanna, min chef, ivrigt påbörjade rundvandringen på kontoret och fortsatte förklara:
”Du är den förste som har en Mac så alla är så nyfikna på din dator.”
Det visade sig senare att ”nyfikna” var en klar underdrift av den uppmärksamhet som mina nyblivna kollegor ägnade min arbetsdator – långt efter den där första dagen på jobbet. Men det var snarare något annat än detta intresse som var utmärkande för kontoret. Alla som jag presenterades för – från bordsgranne till VD – visade prov på en enorm värme och mycket humor, helt i motsats till mina förväntningar om att komma in till ett gäng tillknäppta, trötta gubbar i gråa kostymer (ja, det var faktiskt det första som dök upp i huvudet när jag tänkte ”affärssystem”).
En annan omvälvande insikt var att Visma uppenbarligen var betydligt större än den småföretagarleverantör som jag hade lärt känna i form av SPCS under min tid som egenföretagare. Visma-koncernen innehöll en oväntad mångfald av produkter och tjänster, förmedlade genom en mängd olika bolag. Att jag var anställd av bolaget Visma Software innebar därmed inte att mitt arbete skulle begränsas till att skriva om affärssystem och andra lösningar som gör verksamheter mer effektiva, utan rollen som webbkoordinator sträckte sig långt över bolagsgränserna.
På den svenska hemsidan visma.se delar samtliga bolag på besökarens uppmärksamhet och det är min uppgift att koordinera redaktörsarbetet på bolagen för att skapa en så bra hemsida som möjligt. Utmaningen är att göra en användarvänlig sida där besökaren enkelt hittar rätt bland alla produkter och tjänster, samtidigt som tillräckligt stort intresse skapas för att besökaren ska ta kontakt med oss för att lära sig mer om vad vi kan bidra med för dennes verksamhet.
Som nyanställd och fullständigt främmande för Vismas enorma portfolio av lösningar, kändes uppgiften till en början överväldigande. En bidragande faktor var att jag kastades in i slutspurten på lanseringen av vår nya hemsida. Det krävdes mycket arbete för att komma ikapp i all information och alla riktlinjer som rörde den nya designen, men med stor hjälp av mina kollegor blev vi klara och sidan kunde lanseras den 12 mars.
Även om lanseringen var ett viktigt mål i webbarbetet så var det definitivt inte slutmålet, utan det pågår ständigt diskussioner och insatser för att göra ytterligare förbättringar. Det innebär också att mitt arbete fortsätter och det är det som jag kommer att skriva om här på bloggen. För den som är intresserad av onlinemarknadsföring eller webbarbete i allmänhet hoppas jag därför kunna bidra med mina insikter och funderingar från arbetet på Visma.
Till slut vill jag bara dela med mig av en skön video som Google släppte 1 april. Man måste ju säga att de bygger sitt varumärke på ett väldigt härligt sätt!
[youtube width=”640″ height=”360″]https://www.youtube.com/watch?v=rznYifPHxDg&hd=1[/youtube]