Digital ärendehantering är en licens i Personec P som ger en automatiserad hantering av olika typer av ansökningar från medarbetare. Du slipper papper som måste skrivas ut, kontrolleras och signeras i flera led.
Godkänn med ett klick
Idag ingår funktionen semesterväxling, det vill säga möjligheten att ta ut sitt semestertillägg som lediga dagar, samt rapportera bisyssla i licensen. Framöver kommer allt fler ansökningar att bli digitala.
– Vi digitaliserar ansökningsprocessen och ger chefer och löneadministratörer den information de behöver för att kunna fatta beslut. Medarbetaren, chefen och löneadministratören slipper gå igenom flera manuella steg innan ansökan kan godkännas, säger Håkan Karlsson.
Många bra kundförslag
Framöver kommer fler e-tjänster, både befintliga och nya ärendeflöden, ersättas med den digitala ärendehanteringen. Under 2024 kommer funktionen “extra skatteavdrag” att adderas till digital ärendehantering. Näst på tur står ansökan om egen uppsägning,och därefter begäran om intyg.
– Planen är att automatisera allt som en medarbetare kan ansöka om. Fördelen med att bygga in vår licens för digital ärendehantering i systemet är att du slipper underhåll och uppdateringar, det sköter vi. När vi sedan utökar tjänsterna ingår dessa automatiskt. Vi har fått många bra förslag från våra kunder, som friskvård och att omvandla semesterdagar till pengar, säger Håkan Karlsson.
Anpassa efter dina rutiner
Enligt Håkan Karlsson kommer det även att finnas möjlighet att styra flödet och anpassa efter dina rutiner och önskemål.
– Vem ska ta emot ansökningar i första ledet? En kommun kanske vill att ett arbetsintyg ska landa direkt hos chef medan en annan vill skicka ansökan till löneadministratören, säger han.
Norbergs kommun var bland de första att skaffa licensen digital ärendehantering i Personec P. Läs mer om hur det fungerat för deras löneavdelning.