Detta blogginlägg är skrivet av Torstein Thorsen
Föregående kvartals redovisningssiffror är inte tillräckligt relevanta för att kunna användas som beslutsunderlag för framtiden och företagsledare har inte längre kapacitet att själva samla in alla relevanta nyckeltal.
De flesta företag saknar en enkel process så att den person i företaget som först får vetskap om något som kan vara relevant eller har den bästa kompetensen inom ett område, snabbt kan registrera det i en lättillgänglig applikation så att den omedelbart blir synlig i chefernas ledningsportal.
Trenden under de senaste åren är att det har blivit allt vanligare att:
1) Automatisera datainsamling i dashboards
2) Använd mjuka KPI:er baserat på kvalitativa bedömningar
3) Hitta bra ”leading” KPI:er för att mäta vad som kommer att ge framgång, istället för att mäta om vi har haft framgång eller inte
4) Förenkla och fördela ansvaret för registrering och kommentering av nyckeltal, utan användning av Excel och e-post
Strategy Orchestrator
I det molnbaserade Strategy Orchestrator-systemet kan du enkelt strukturera strategier, mål och nyckeltal. Det är möjligt att samla all strategiinformation och dokumentation på ett ställe, lättillgängligt för både styrelse, ledning och anställda.
Att registrera nyckeltal är enkelt och roligt med gamification, ranking och priser för de som är bäst på att använda systemet. Gamifiering använder sig av naturliga psykologiska behov: Konkurrensinstinkt, önskan att lyckas, längtan efter status, att vara nöjd över att slutföra uppgifter och behov av självförverkligande.