Visma Advantages köp av konkurrenten Lessmore är på flera sätt ett helt vanligt företagsförvärv. Affärsmöjligheter har identifierats. Processer har granskats. Pengar har bytt ägare. Men allt är verkligen inte business as usual.
– Genom affären kommer vi att öka vår gemensamma köpkraft och ge både Advantages och Lessmores kunder bättre villkor, samt tillgång till fler avtal och leverantörer. Det här ska ses som ett viktigt led i vårt arbete att skapa Nordens ledande inköpstjänst för små och medelstora företag, säger Henrik Salwén.
Henrik Salwén talar till punkt
Han är vd för Visma Advantage. Och det är han som pratar i såväl citatet som klippet ovan. Orden är tämligen rakt på. De beskriver rätt och slätt ett företagsförvärv och dess syften, samt effekter och fördelar för bolagens kunder. Visma Advantage och Lessmore har under lång tid varit konkurrenter – men med näst intill identiska verksamhetsmål. Båda företagen erbjuder webbaserade inköpslösningar. Båda företagen har också varit framgångsrika i att hjälpa små och medelstora företag att ta ett Hakkapeliitta-grepp om inköpsprocessen, med kraftiga besparingar av tid och pengar som följd. Beviset för det: många kunder, som också stannar kvar år ut och år in. När vi adderar Lessmores kundstock till Visma Advantages lyser siffran 17 000 i vintermörkret, likt en mycket berömd reklamskylt. Det är ett ansenligt antal små och medelstora företag. Som tillsammans genererar en – ständigt växande – köpkraft med förmåga att göra dyrt till billigt.
Men även ett företagsförvärv kan andas
Inköp är ju något som berör alla och allting som andas och lever, företag (ja, ett företag kan och bör faktiskt andas!) såväl som människor. Och för privatpersoner finns det en stor mängd olika vägar till sänkta kostnader. De flesta av oss har vuxit upp med en mor eller far som med viss regelbundenhet har hänvisat våra drömmar om den ena eller den andra prylen till “mellandagsrean” eller någon annan specifik period på året då rabatter gjort feta yxhugg i de ordinarie priserna. Det här har gjort att vi som privatpersoner har utvecklat en stor förståelse för värdet av rabatter på varor vi konsumerar i vår vardag.
”Båda företagen har också varit framgångsrika i att hjälpa små och medelstora företag att ta ett Hakkapeliitta-grepp om inköpsprocessen, med kraftiga besparingar av tid och pengar som följd.”
Men för företag har det inte varit lika enkelt. Rabatter har förvisso existerat lika länge som det har funnits företag. Men sammanhållna koncept, där företag kan få tillgång till många rabatter inom många olika områden, från kontorsmaterial via bensin till affärsresor, har snudd på lyst med sin frånvaro – innan Visma upphandlade sitt första inköpsavtal. Innan Lessmore gjorde sitt första utskick. När två företag nu blir ett – Lessmore gick formellt upp i Visma Advantage den 1 januari 2019 – kan konceptet stärkas, utvecklas, breddas. Ännu fler leverantörer. Förbättrad användarvänlighet i inköpsportalen. Större resurser. Man skulle nästan kunna säga att det inte bara är företag och människor som andas – utan också vissa företagsförvärv.
Framtid
Strategier är det som kostar pengar i ett företag. En bärande del i Visma Advantages strategi(er) är att använda digitaliseringen och automatiseringen av samhälle och näringsliv som språngbräda för att skapa Nordens största köpkraft. Konkret mål: den stora grupp av små och medelstora företag som ännu inte är en del av gemensam köpkraft, ska ges chansen att ansluta. Köpkraft är inte något statiskt. Den förändras och utvecklas med det antal företag som ingår i den.
Eller för att använda Henrik Salwéns ord:
– När många små går samman, så kan fler uträtta mer.