Tillbaka till huvudmeny

Företagskultur är en känsla

Företagskultur är inte fem värdeord eller någon klyschig slogan. Det är en känsla. En känsla medarbetaren upplever och kan beskriva utifrån sina intryck.

Företagskultur

Jag sitter i kön till färjan i Nynäshamn. Klockan är 07.00 och jag känner att jag gjort detta hundratals gånger förut. Jag ska åka “hem”. Hem till mitt kära Gotland som jag lämnade för 10 år sedan men som fortfarande stavas just “hem”. Trots att jag är urgute har jag under mina 35 år aldrig besökt Almedalsveckan. Men nu är det dags. Mitt mål är att nätverka och inspireras, för att sedan ta med mig idéer och tankar till min arbetsgivare Visma, så det fortsätter vara en attraktiv arbetsplats. Som en i gänget på Visma ska du alltid vilja gå till jobbet. Och jobbet ska välkomna dig.

Mitt favoritseminarium under veckan gick under titeln: “Hur skapar man en mer human och hållbar företagskultur i högpresterande verksamheter?” Panelen började direkt diskutera hur man definierar företag och företagskultur. Företag beskrevs skämtsamt som när man var liten och lekte i sandlådan och delade upp sandlådan mellan sig med streck i sanden. Alla får sitt hörn. En tydlig gränsdragning mellan min del av sanden och din. Något vi kanske ska se med nya ögon på i framtiden. Jag återkommer till det.

Jag försöker direkt reflektera över min arbetsgivare och min egen känsla. Företaget blir då “mjukvaruföretaget för affärssystem” och företagskulturen: en prestigelös organisation som främjar egna initiativ, med mycket ansvar och frihet. Det är min känsla, alltså min bild av företagskulturen här. Jag har haft olika roller på Visma men känner ändå att min definition av företagskulturen passar in oavsett vilken roll jag haft. Jag kan känna mig som hemma på jobbet.    

Almedalsveckan genomsyras i år av ordet digitalisering. För mig som anställd tänker jag att det blir mindre tid och rum att ta hänsyn till. Färre streck i sandlådan. Kanske är nya “företag” och “anställda” inte så figursydda utan mer abstrakta. Definitionen av företag suddas ut. Ta Über som exempel, där chaufförerna är sina egna men via företagets plattform och identitet.

Vi samverkar på ett annat sätt där företagstillhörighet är mindre viktigt. Istället ligger fokus på kompetens. Digitalisering gör sitt inträde på arbetsmarknaden och guldklockan för lång och trogen tjänst sitt utträde. Man byter oftare arbetsplats för att hämta nya impulser från andra branscher eller marknader för att bidra till utvecklingen. Man utvecklas mer genom att byta anställning, något som arbetsgivarna vill främja utan dyra kompetensutbildningar.

Jag bytte själv bransch från finans till affärssystem. Jag vågade testa, vilket gjorde att jag både kunde bidra med tidigare erfarenheter och utvecklas som individ. Kanske du också funderar på att byta jobb men inte vågat ta steget. Jag tror vi måste våga prova mer för möta framtiden och dess förändringar.  

Avslutningsvis får ni mina fem bästa från Almedalsveckan och jag önskar er även en trevlig sommar!

Veckans delning:

“Du har en krona och jag har en krona. Byter vi kronor har vi fortfarande varsin krona. Delar vi istället en idé, har du två idéer och jag två idéer.” – Veronica Augustsson, vd, Cinnober

Veckans trendspanare:

“Ni kan följa mig på Swish!” – från en reklamfilm för Unionen.

Veckans integration:

Moderna företag anställer utan att ha en given roll för den sökande. Man söker bra medarbetare och sedan får organisationen ta tillvara på individens egenskaper.

Veckans stoppkloss:

Digitaliseringen sägs gå på högvarv men klarar inte av sin önskade utvecklingstakt. Beskattningsmodeller, lagar och kompetenser utvecklas för sakta.

Veckas mattesnille:

Man räknar numera BNP med en ny formel. Man lägger till AI, Artificiell Intelligens. Kommer definitivt påverka marknaden. Formeln presenterades av Accenture som höll ett seminarium om tillväxt fram till år 2035.

Vi på Visma kanske har känslan du eftersöker?

Ta nästa steg i karriären