1. Internet of Behaviors (IoB)
Internet of Behaviors (IoB) handlar om hur man använder data för att ändra beetenden. Genom att koppla samman data från den digitala och fysiska världen kan man genom “feedback loops” påverka handlingar och beteenden.
Gartner visar ett exempel på hur telematik kan övervaka beteenden hos förare av kommersiella fordon, och hur data kan användas för att förbättra säkerhet, förarprestanda och routing. De nämner också möjliga datakällor såsom medborgardata och kommersiell kunddata, samt de potentiella etiska och sociala konsekvenserna som kan framstå.
2. Komplett upplevelse
Komplett upplevelse kombinerar kundupplevelse, användarupplevelse, medarbetarupplevelse och multiupplevelser för att påverka och förändra affärsresultat. Överlappningen i dessa olika upplevelser kan förbättras med teknik och gör det möjligt för företag att dra nytta av oberäknade aspekter som t ex den nuvarande pandemin. Gartner ger ett exempel på hur ett telekommunikationsbolag förändrade kundupplevelsen för att försäkra avstånd och säkerhet i deras butiker. De lanserade ett bokningssystem för kundmöten och innan de kom till mötet fick de pushnotiser med info om incheckning och hur man säkert håller social distans.
3. Fokus på datasekretess
Datasekretessen inkluderar tre tekniker som skyddar data medan den används. Den första ger en pålitlig miljö där känslig data kan bearbetas eller analyseras. Den andra utför bearbetning och analys på ett decentraliserat sätt. Den tredje krypterar data och algoritmer före bearbetning eller analys.
Denna trend gör det möjligt för organisationer att samarbeta på forskning i olika regioner och med konkurrenter, utan att påverka konfidentialitet. Detta tillvägagångssätt är utformat särskilt för det ökande behovet av att dela data samtidigt som sekretess eller säkerhet bevaras.
4. Distributed cloud
Distributed cloud är när molntjänster distribueras till olika fysiska platser, men ansvaret för drift, styrning och utveckling förblir hos den offentliga molnleverantören.
Att göra det möjligt för organisationer att ha dessa tjänster närmare fysiskt förbättrar situationer med låg latens, minskar kostnader och hjälper till att tillgodose lagar som dikterar att data måste förbli i ett specifikt geografiskt område. Det betyder också att organisationer fortfarande kan dra nytta av ett offentligt moln istället för att hantera sitt eget privata moln, vilket kan vara kostsamt och komplext. Distributed cloud är framtiden för molnlösningar.
5. En ny verksamhetsmodell
En verksamhetsmodell som fungerar var som helst kommer att vara avgörande för företag att komma ifrån och igenom COVID-19 på ett framgångsrikt sätt. I grunden innebär det att företag kan nås, leverera och aktiveras var som helst – där kunder, arbetsgivare och affärspartners arbetar i fysiskt separata miljöer.
Modellen för en sådan verksamhet är ”digital först, distanskontroll först;” till exempel banker som endast är mobila men som hanterar allt från att överföra pengar till att öppna konton utan någon fysisk interaktion. Digital bör alltid vara standard. Det betyder inte att fysiskt utrymme inte har sin plats, men det bör kunna förbättras digitalt.
6. Cybersecurity mesh
Cybersecurity mesh är ett tillvägagångssätt för skalbar, flexibel och pålitlig cybersäkerhetskontroll. Många tillgångar finns nu utanför den traditionella säkerhetsgränsen. Cybersäkerhetsnät möjliggör att säkerhetsomkretsen kan definieras kring identiteten hos en person eller en sak. Det möjliggör en mer modulär, responsiv säkerhetsstrategi genom att centralisera policy och distribuera policyn. Eftersom perimetern för säkerhet blir mindre meningsfullt måste säkerhetsmetoden utvecklas för nuvarande behov.
7. En smart sammansatt verksamhet
En smart sammansatt verksamhet är en som kan anpassa och ändra sig utifrån en nuvarande situation. Eftersom organisationer använder digital affärsstrategi för att snabba på digital transformation måste de vara smidiga och fatta snabba affärsbeslut som är baserat på aktuell data.
För att lyckas med detta måste organisationer möjliggöra bättre tillgång till information, utöka den informationen med bättre insikt och ha förmågan att snabbt svara på konsekvenserna av den insikten. Detta kommer också att inkludera ökad autonomi och demokratisering över hela organisationen, vilket gör det möjligt för delar av företagen att snabbt reagera istället för att fastna i ineffektiva processer.
8. AI-teknik
En robust AI-teknikstrategi förbättrar prestanda, skalbarhet och tillförlitlighet hos AI-modeller samtidigt som det ger det fulla värdet av AI-investeringar. AI-projekt står ofta inför problem med underhåll, skalbarhet och styrning, vilket gör dem till en utmaning för de flesta organisationer.
Men om AI blir en del av den vanliga DevOps-processen snarare än en uppsättning specialiserade och isolerade projekt, kan fler företag ta del av den nya tekniken.
9. Hyperautomation
Hyperautomation är tanken att allt som kan automatiseras i en organisation ska automatiseras. Många organisationer har gamla affärsprocesser som skapar oerhört dyra och omfattande problem. De har ofta olika teknologier som inte är optimerade, sammankopplade eller effektiva. Hyperautomation accelererar den digitala affärsverksamheten genom snabbhet och demokratisering. Fler och fler organisationer ser värdet i detta och de som fortsätter jobba kvar i gamla processer riskerar att hamna efter.
Läs även:
De 5 största trenderna inom cloud computing 2021
Så kommer du igång med en chatbot
5 anledningar till att ta hjälp med konfigureringen av Microsoft 365