”Att köpa nya system är ju dyrt!” Så känner många beslutsfattare när de står inför ett inköpsbeslut. Och jag förstår deras oro och misstänksamhet. När vi ska digitalisera manuella processer och rutiner så behöver vi ju upphandla nya system och integrera dessa med befintliga. It-projekt kan ofta bli dyrare än vad som estimerats och alltför få ställer kostnaden mot vinster som lösningen skapat i form av tidsbesparing, kvalitetshöjning, ökade möjligheter till samarbete med mera. Därför kvarstår känslan – projektet blev dyrt!
Ledare har svårt att sätta sig in i alla detaljer inför en ny investering, så det kan lätt bli lite ”spänna ögonen” i någon och fråga om detta verkligen, helt säkert blir så väldigt bra som alla säger. Jag kan själv känna igen mig denna typ av ”management” och det ligger i sakens natur att alla inte kan veta allt. Men då kan det hända att medarbetaren backar och inte är villig att driva saken vidare. Dessutom kan it-investeringar lätt skjutas mot framtiden även när man har identifierat behoven och nyttan.
Mitt råd för beslutsprocesser kryddade med viss vånda är att be ditt team svara på några enkla frågor:
- Hur många timmar per månad uppskattar du att denna lösning kommer bespara oss i manuellt arbete?
- På vilket sätt höjer det kvaliteten i vårt arbete? (kundservice, verksamhetsoptimering, tillgänglighet till information och data)
- Vilka integrationer behövs för att vi skall få maximal nytta?
- Vad kommer vi att kunna göra, som vi inte kan i dag?
- Ökar detta medarbetarnöjdheten och gör företaget mer attraktivt som arbetsgivare?
Beräkna ROI
Därför är mitt råd till branschen: hjälp kunder räkna på vinsterna både på kort och lång sikt. Vissa gör det och andra pratar bara om det. Om du kan ge kunden en tydlig ROI, hjälp dem förstå vad de går miste om för varje månad de väntar med sitt it-projekt.
Vi har en guide som hjälper dig att beräkna ROI på ditt nästa affärssystem. Ladda ner den kostnadsfritt nu!