I boken ”Hjärnbalans – Digital detox i en uppkopplad vardag” ger hjärnforskaren Katarina Gospic tips på hur arbetsmiljön kan bli mer hälsosam.
Antalet stressrelaterade sjukskrivningar har dubblerats de senaste tio åren. Det är ungefär lika lång tid som många människor har använt smarta telefoner. Det lättillgängliga informationsflödet ökar den digitala konsumtionen markant. Idag räknar man med att vi varje dag exponeras för 34 GB och 100 000 ord, eller 8700 mp3-låtar och en fjärdedel av Tolstojs bok Krig och fred. Hur påverkar det oss?
– Den enorma informationsmängden rubbar vår naturliga grundbalans och det i sin tur är en orsak till att vi känner oss stressade, säger läkaren och hjärnforskaren Katarina Gospic.
Den digitala godispåsen
I sin senaste bok Hjärnbalans – Digital detox i en uppkopplad vardag förklarar hon att ju mer press hjärnan utsätts för, desto mindre utrymme blir kvar till allt annat. Och när vi inte orkar ta itu med svårare uppgifter upplever vi stress. Då presterar vi sämre, hinner inte träna och till sist är tomma “surfkalorier” den belastning vi mäktar med.
– Mobilen är en digital godispåse som vi bär med oss överallt. I och med att informationen är så lättillgänglig har konsumtionen ökat enormt. Vi kan helt enkelt inte stå emot. Idag är belastningen så hög att vi många gånger inte orkar vara smarta. Vi har bara kraft till det som är enkelt.
Den smarta telefonen har inte bara ökat informationsmängden, utan även suddat ut gränserna mellan arbete och fritid.
– 1992 var det ingen som ringde hem och ställde jobbfrågor när du åt middag med familjen, säger Katarina Gospic.
Hjärnbalans på jobbet
Möjligheten till återhämtning är mer begränsad idag. För att må bra behöver vi även interagera socialt med varandra, vistas i naturen och balansera vårt informationsflöde. Alla bär ansvar för sin personliga hälsa, men som arbetsgivare är det en skyldighet att skapa en sund arbetsmiljö.
– Mycket handlar om struktur och att prata om hur man ska jobba. Väldigt få har diskuterat vilka rättigheter och skyldigheter som gäller. Om jag skickar ett mejl till dig, när kan jag då förvänta mig ett svar? Delar vi inte samma uppfattning uppstår press och stress, men också friktion.
I boken beskriver Katarina Gospic att vi går in i en tid där den som är flexibel och gillar förändring kan frodas och växa. Men det finns en baksida. Känslan av att vara utbytbar och sakna ett sammanhang är motsatsen till den positiva frihetskänslan. All denna frihet och flexibilitet kräver en ny typ av ledarskap och att vi skapar arbetsplatser som är i samklang med den nya tiden.
Fem tips som boostar hälsan på kontoret
(Hämtade från Katarina Gospics bok: Hjärnbalans – Digital detox i en uppkopplad vardag)
- Lugn och ro! Stökiga kontorslandskap sänker produktiviteten med upp till 66 procent
- Autonomi – att själv kunna bestämma när, var och hur jag ska göra saker ger en känsla av kontroll, vilket verkar stressreducerande. Kombinationen hög arbetsbelastning och ingen kontroll är tvärtom fatal
- Prata om hur ni ska jobba. Är det OK att jobba under semestern eller för en chef att ringa upp medarbetare på helgen?
- Öka fokus! Stora effekter har uppmätts på arbetsplatser som uppmuntrar till ostört arbete. Till exempel genom att införa “fokustid” under ett par timmar per dag
- Låt kontoret grönska! Ju fler växter, desto mer lugna och effektiva blir vi. Dessutom förbättrar växterna luftkvaliteten och ökar trivseln