Underskatta inte vikten av feedback från medarbetare
Vad är själva poängen med att be ditt team om feedback? Om det är för att de ska känna att organisationen lyssnar på dem så är det en bra början. När allt kommer omkring sig har företag som lyssnar på sina medarbetare 14.4x större sannolikhet att ha hög kundnöjdhet och 4.6 gånger större sannolikhet att skapa bra tillväxt.
Detta är också nyckeln till varför man vill driva positiv förändring, lära känna organisationen samt lära sig förstå hur man ska tackla alla utmaningar som organisationen står inför. Allt från hur du som ledare anpassar dig till en hybrid arbetsmodell till att anpassa sig till en större händelse, så som en fusion eller i samband med ett förvärv.
Medarbetarfeedback: att välja metod
Det finns många sätt att samla in feedback från medarbetare, så er första uppgift är att välja vilka metoder som ni tror fungerar för er – vilket är lättare sagt än gjort. Att diskutera allt i 1:1 möten fungerar sällan, en del svar blir tydligare i pulsmätningar. Så att kombinera de två metoderna ger dig förhoppningsvis bäst möjliga spridningen av kvantitativ och kvalitativ feedback. Ett annat alternativ är att genomföra så kallade fokusgrupper.
Fördelar med fokusgrupper:
- Det är snabbare än 1:1-möten, vilket sparar tid om du vill använda några personliga metoder för att samla in feedback
- Det visar att ledarteamet är personligt investerat i att höra vad folk har att säga till dem
- Det gör det svårare för deltagarna att bli oengagerade eller bidra med feedback av låg kvalitet, eftersom det är personligt
- Det blir mer konversation så att du kan mäta icke-verbala signaler och fånga upp reaktioner och åsikter
Nackdelar med fokusgrupper:
- Man förlitar sig på en skicklig facilitator som både kan kontrollera konversationen och vara medveten om sin egen partiskhet när de ställer frågor
- De är inte lätta att översätta till tillförlitliga, användbara data – vilket innebär att det är svårt att dra slutsatser och ta nästa steg
- Det kan ge felaktiga resultat, på grund av ”grupptänkande” eller människor som känner sig pressade att svara oärligt
- Det kan domineras av ett fåtal anställda som gärna säger ifrån, vilket innebär att du inte hör från alla
Vårt råd? Få fördelarna med fokusgrupper och fördelarna med undersökningar för företag
Vi vet att pulsmätningar är den bästa metoden för att samla in feedback från medarbetare – och med hjälp av kraftfull AI-teknik kan du också få rikare insikter från fritextsvar.
Men det finns inget som säger att du inte kan följa upp dina pulsmätningar med fokusgrupper. I själva verket är det en kombination av metoder vi själva har använt – och en som andra branschexperter förespråkar.
Så här fungerar det:
- Kör en fullständig scan av organisationen
Ibland är det svårt att veta var man ska börja. För att förstå dina medarbetares behov och vad som påverkar deras produktivitet måste du identifiera områden som eventuellt kan vara utmanande. Det är därför vi rekommenderar en fullständig organisationsskanning för att titta på 16 nyckelområden som relaterar till prestation. - Gör en deep dive
När du får resultatet av den första pulsmätningen blir det lättare. Vår plattform färgkodar tydligt poängen, röd för negativ och grön för positiv, så att eventuella svaga punkter lätt kan identifieras. När du ser en lägre poäng för ett område, exempelvis ”ledarskap” eller ”verktyg”, kan du djupdyka i rätt fokus för dig som ledare. - Dela resultat med din organisation
Kommer du ihåg värdet av att få dina medarbetare att känna sig hörda?
Det är ett avgörande, men enkelt steg – allt du behöver göra är att öppet dela era resultat på en övergripande nivå, identifiera svagheter samt var du behöver förbättra, och förklara vad som kommer att hända härnäst. - Få linjechefer att driva fokusgrupper
När du har genomfört era undersökningar kan du gräva ännu djupare med en rad djupdykningar. Dela insikter på teamnivå med dina linjechefer och vägled dem att ha en strukturerad diskussion med sina teamkollegor. Detta ger människor en mer bekväm miljö att öppna upp och lägga till mer detaljer till de första resultaten. - Samla all feedback och definiera åtgärder
Om du har sett till att fokusgrupperna genomförts på rätt sätt – med strukturerade frågor, guidad diskussion och opartiska anteckningar – kan du kombinera dessa insikter med de två första undersökningsresultaten för att förstå helheten. Det kommer att göra era action points tydligare, oavsett om det är att införa en ny policy eller erbjuda utbildningsmöjligheter. - Kommunicera nästa steg
Återigen, den här övningen är inte avsedd att berätta allt – men det betyder inte att du inte ska agera som att det verkligen betyder något. Det vill säga skicka meddelanden som sammanfattar resultaten, förklara nästa steg och sätt tydliga tidslinjer och förväntningar.
Visma Engage: den feedbackplattform du behöver för anställda
Även om du kan kombinera metoder för att samla in feedback behöver du inte alla. Med Visma Engage har vi byggt ett snabbt och enkelt sätt att samla in kvantitativ och kvalitativ data, identifiera de tre främsta sakerna som folk pratar om – och visa dig vilka pulsmätningar du kan genomföra härnäst.
Vår kraftfulla språkanalys kan replikera fokusgruppsfrågor genom att låta dig samla fritext, ärliga svar och se vanliga samtalsämnen dyka upp naturligt – utan att medarbetare påverkar varandras svar. Ett anonymt feedbackverktyg för medarbetare tar även bort eventuella fördomar.
Intresserad? Få en gratis provperiod i 21 dagar och ta reda på det med Visma Engage! Vi erbjuder den bästa lösningen för att samla in feedback från anställda på ett ärligt, opartiskt och hållbart vis:
https://www.visma.se/talent-management/medarbetarengagemang/
Blogginlägget är hämtat och översatt från vår partner Qlearsite. Skapat av Content Marketing Manager, Lydia Watson. Lär mer här: https://www.qlearsite.com/blog/how-to-balance-focus-group-advantages-and-disadvantages/