Att arbeta med alltför många varor i ditt lager kan leda till högre lagerhållningskostnader och kan öka risken för skador, utgångna varor och avskrivningar (som alla kan leda till minskad omsättning och lönsamhet). Detta är en vanligt problem för många företag. Det här blogginlägget kommer att hjälpa dig att få ett hanterbart lager genom att undvika överflödiga varor i din lagerhantering.
Varför har du varor på lager – jo för att möta eller överträffa dina kunders förväntningar och se till att du uppfyller ditt företags kundservicenivå. När du tar in varor för försäljning gör du ett åtagande att varan måste vara tillgänglig för försändelse eller leverans till kund. Efterfrågas inte varorna av dina kunder kan du klassificera dem överflödiga, och de måste då ersättas med rätt produkter. För att fullgöra en beställning måste du se till att du har rätt mängd rätt produkter, på rätt plats, vid rätt tidpunkt.
Ett enkelt sätt att få balans i lagret och undvika överflödiga produkter är att gå efter Pareto-principen (även känd som 80/20-regeln). Principen, i det här fallet, säger att 80 procent av de totala antalet “hits” (beställning eller tillfällen för förfrågan av en specifik vara) kommer normalt från 15-20 procent av de totala antalet varor som finns på lager.
Så genom att ha en större andel av de varor som har störst efterfrågan kan du uppfylla regeln ”möta eller överträffa kundernas förväntningar på produkttillgänglighet.”
Vill du få bättre kontroll på ditt lager? Hämta vår kostnadsfria guide som hjälper dig undvika de vanligaste misstagen inom lagerhantering.