Det blåser nya vindar inom Nordens företagsklimat. Nu är det slut med att försöka anpassa sig efter föråldrade affärssystem. Med hjälp av molnet kan varje företag sätta upp sina egna spelregler.
Alla företag och branscher är unika. Det kan handla om allt från interna rutiner, ekonomiska kalkyler – eller vilket mål som finns för organisationen. För vissa bolag kan det handla om att växa så mycket som möjligt, medan andra vill ha balans i siffrorna innan de fortsätter sin resa framåt.
Våra kunder är bästa exemplet
Trots de många möjligheter den ökade digitaliseringen öppnat är det fortsatt många verksamheter som inte tagit steget fullt ut när det kommer till att automatisera sina vanligaste ekonomiska och administrativa processer. Visma.net är ett exempel på hur detta kan göras på ett effektivt sätt, vilket många företag har erfarenhet av.
– Vi är på en spännande resa med vårt affärssystem i molnet. Visma är ett företag med muskler och vi ligger i framkant när det gäller ny teknologi. Det är roligt att se att det jobb som vi lägger ner ger mervärde hos våra kunder, säger Pär Svärd, säljare på Visma Software.
Pär Svärd har över 20 års erfarenhet av affärssystembranschen. Han har arbetat i olika roller med försäljning av Visma.net i fyra år och ser positivt på framtiden för det molnbaserade affärssystemet.
– När jag pratar med våra kunder är de vanligaste frågorna de som rör funktionalitet och användarvänlighet, i kombination med de fördelar som automatiserade processer innebär. Tack vare stor flexibilitet finns det goda möjligheter att fånga upp frågor som kommer på vägen och göra vissa anpassningar för att optimera rutiner och processer.
Designat för integration mot andra tjänster
Pär anser att ett öppet Application Programming Interface, API, är en av de stora styrkorna med Visma.net som också är designat för att enkelt kunna integreras med andra tredjepartslösningar.
– Eftersom vi har ett öppet API kan våra kunder och partners bygga integrationer mot andra tjänster. Du kan också koppla ihop och integrera Visma.net med en mängd olika typer av program och system, exempelvis kassasystem och webbshoppar, säger Pär Svärd.
Användarna kan bland annat skräddarsy allt från kreditnotor och skapa egna fakturamallar med färger, kolumner, logotyper eller olika typsnitt.
– Det är en dynamisk och flexibel modell. Du kan också skapa egna förfrågningar, skärmrapporter – och publicera dessa som dashboards i systemet, säger Pär Svärd.
Detta inlägg bygger på en artikel producerad av Brand Studio i samarbete med Visma som tidigare publicerats på Dagens Industri.