Varken företag eller personer kan vara bäst på allt. Ett riktigt framgångsrikt företag är bäst på marknaden inom sin nisch avseende sin kärnverksamhet. Att även vara bäst på de stödjande funktionerna, som krävs för att en verksamhet skall fungera, är nog att begära för mycket.
Ett transportföretag gör klokast i att fokusera på att erbjuda de mest effektiva transporterna medan ett telekombolag, de mest innovativa och prisvärda kommunikationslösningarna.
En verksamhet består av många fler processer än bara de som är direkt kopplade till kärnverksamheten, lokaler måste städas, fakturor skickas, leverantörsfakturor betalas, de anställda ska få rätt lön i rätt tid och så vidare. Fungerar inte de processerna kommer företaget i fråga inte bli vidare framgångsrikt över tid.
Den retoriska frågan inställer sig då, är det effektivt för företag att lägga tid och kraft på de nödvändiga stödjande processerna som är utanför företagets expertområde? Eller ska de fokusera på att utveckla sin kärnverksamhet?
Jag tror att man inom outsourcingindustrin kommit längst med tjänster inom Facility Management (där städtjänster ingår) avseende marknadspenetration. Få svenska företag har idag egna anställda som arbetar med lokalvård. Kontoren städas fortfarande och vikten av en ren och trevlig arbetsplats är lika viktig nu som tidigare. Skillnaden idag är att det oftast hanteras av en extern aktör som har som sin kärnverksamhet att utföra lokalvård.
Ett företag som vågar släppa de nödvändiga stödtjänsterna till annan aktör som har just dessa tjänster som affärsidé, ges möjlighet att lägga all kraft och energi på att utveckla just det som deras affärsidé säger att de ska erbjuda marknaden.
Företag och organisationer som väljer att agera beställarorganisation istället för att hantera alla nödvändiga processer i egen regi, kan mycket snabbare skala upp och ner sin verksamhet, allt eftersom marknadens efterfrågan förändras.