Hur känns det att ha blivit utnämnd till årets säljare på Visma och varför tror du att du vann priset Olov?
Jättekul såklart! Det har varit ett väldigt intensivt år på Visma Collectors, men trots det har vi lyckats styra om säljorganisationen snabbt under året och ändå bibehållit fokus. Visma Collectors har krävt mycket, men jag har ändå försökt att tänka på Vismas koncern som helhet. Jag tror att det är det som gjorde att jag vann priset i år.
Vad är det som är så roligt med att arbeta med försäljning?
Det är de möjligheterna som mötet med människor ger. Både mötet med nya kontakter men även med gamla kontakter. I mitt bolag har vi väldigt många gamla kunder som vi då har samarbetat med i 10-15 år och då gäller det att leva upp till de förväntningar de har på oss som leverantör. Det är det som är utmaningen, att tillfredsställa både nya och gamla kunder, men det är också det som är väldigt roligt. Inom Visma präglas vi även av en stark entreprenörsanda vilket tilltalar mig som tycker om att arbeta nära affären.
Hur gör man för att bli bra på försäljning?
För att bli en bra säljare så behöver man alltid vara en representant för sin arbetsgivare. Jag ser möjligheter i massa situationer och bär alltid Vismas varumärke med mig. Det betyder inte att jag bara pratar jobb när jag är i privata sammanhang, men jag ser däremot möjligheter i situationer som kanske inte alltid är direkt kopplat till mitt arbete.
Vad har du för bakgrund inom Visma?
Jag var med och startade Visma Collectors i dess ursprungsform 1992. Var med och drev bolaget i drygt nio år och lämnade bolaget 2001 för att testa något annat. Sen i slutet av 2008 blev jag tillfrågad att komma tillbaka i en ny roll inom Visma Collectors och då var Collectors även en del av Visma koncernen. Det som var lockade mig att komma tillbaka var att jag då skulle få börja i en roll där jag har möjlighet att påverka vår säljkultur. Vilket är något som är jättekul! Jag har arbetat med försäljning sen 1987 men jag får fortfarande samma kick när jag lyckas med en affär.