När jag började på Visma pratade vi mycket om hur det kommande generationsskiftet skulle förändra många arbetsplatser, inte minst inom offentlig sektor. Vem skulle utföra arbetet när så många gick i pension samtidigt? Idag vet vi att lösningen är digitalisering och att det fruktade generationsskiftet handlar om ett paradigmskifte.
Just nu är marknadsavdelningen jag ansvarar för mitt uppe i en digital transformationsresa. Ny teknik har ändrat spelreglerna och vår fortsatta framgång kräver stora förändringar. Och mitt ledarskap är inget undantag.
”det fruktade generationsskiftet handlar
snarare om ett paradigmskifte”
I en föränderlig tid är det extra viktigt med närvarande ledare. Att vara lyhörd och att vara en del av teamet skapar trygghet. Vi kan inte hoppa av digitaliseringsresan, det finns ingen väg tillbaka. Som ledare är det bara att sätta sig i förarsätet och styra bort från de rädslor, hinder och den oro som finns. Därför behöver vi ledare som är kommunikativa, främjar dialog och fokuserat tittar framåt, inte bakåt. Ledare med förmågan att få med sig medarbetarna och som samtidigt har kul på vägen.
Förändrat ledarskap i en digital tidsålder
Trots att det är valår fick digitaliseringen fortsatt stort utrymme i Almedalen även den här sommaren. Min övertygelse, efter några dagar innanför ringmuren, är att rätt ledarskap och medarbetarengagemang är en förutsättning för framgångsrik digitalisering, oavsett om du arbetar i privat eller offentlig sektor.
Under årets almedalsvecka deltog vår vd, Sofia Gerstenfeld, i en intressant paneldebatt som arrangerades av Offentliga Affärer: “Det offentliga ledarskapet som bidrar till fortsatt välfärd,
hur ser det ut?”. Där uppmanade Joakim Jansson, grundare av DigJourney, dagens ledningsgrupper att bli mer innovativa och mindre förvaltande. Att lägga mer tid på framtiden och mindre på det som varit. Och visst är det så! Det är ju faktiskt i ledningsgruppsrummet som färdrutten fastställs.
”Ok att misslyckas ibland”
Dagens föränderliga verklighet kräver lärande organisationer. Första steget dit är att kompetensinventera och kompetensutveckla. Det krävs också en grundtrygghet som tillåter alla att våga testa sig fram och där det är ok att misslyckas ibland. Såväl ledare som medarbetare ska förstå vad förändringen syftar till. Alla måste kunna se helhetsperspektivet, i alla fall visionärt. Vart är vi på väg? Vad är målet? Att som förare köra ner gasen i botten utan mål skapar oro i baksätet. Detsamma gäller dina medarbetare. Om du ser till att ha dem med dig, ökar sannolikheten för att ni tillsammans klarar att köra om konkurrenterna.
Undrar du vad som susar förbi där ute? Det är Visma Enterprise marknadsavdelning på väg mot utsatt mål. Vi åker tillsammans. Ibland stannar vi upp, tar en kaffe och njuter av utsikten. Det är en spännande resa!
Mina bästa tips på vägen:
- Titta på processerna först och digitalisera sen
- Sätt relevanta och förståeliga mål som främjar och inspirerar till att arbeta digitalt
- Få med medarbetarna! Så många som möjligt men kanske inte alla om du leder en stor grupp
- Lägg inte för mycket energi som ledare på att få med de som verkligen inte vill. Då riskerar du att bränna ut dig själv och tappa dem som snabbt var med på resan
- Skaffa ett bollplank. Boka in några timmar med en digital strateg, det gjorde jag!
- Det finns systemstöd som underlättar mycket, ta reda på vad just du och din verksamhet behöver
- Och glöm för tusan inte att det ska vara kul på jobbet! Det fysiska mötet och dialogen med dina medarbetare är viktigare än någonsin. Engagerade medarbetare bidrar mer, det vet vi ju!