Den första frågan du som beställare bör ställa dig är vilken kvalitetsnivå din verksamhet behöver? Hur och när ska kvalitetsmål mätas och rapporteras? Vilken/vilka kvalitetsnivåer garanterar leverantören, vilka konsekvenser blir det om de ej lever upp till dem? Vilken risk tar vi som företag?
En operationssal på ett sjukhus behöver städas betydligt mer noggrant än ett konferensrum. Även om du vill ha ditt konferensrum helt kliniskt och desinficerat städat, är frågan om det är värt kostnaden för en sån över-kvalitet?
Olika typer av kvalitetsbrister har olika grader av konsekvenser för dig som beställare. Om du kräver 100 % kvalitet i leveransen av leverantören, är det oftast förenat med högre pris.
Om en leverantör garanterar 100% kvalitet är frågan om det är rimligt och om du som beställare är villig att betala för den? Det kan vara ofantlig skillnad i absoluta tal av levererade fel med en kvalitetsnivå på 99,9 % rätt och 99,99% om volymerna är stora.
Ibland uppstår fel eller kvalitetsbrister hos en leverantör, precis som det gör internt i företaget. Då är det tryggt att det finns avtalat hur leverantören hanterar dessa. Och att de överenskomna processerna säkerställs för att det inte återupprepas.