Det dröjer innan vi kan återförenas på arbetsplatserna, eftersom rekommendationen är att alla som kan ska jobba hemifrån året ut. De flesta verkar ändå klara isoleringen förvånansvärt bra. Men för dem som ska leda på distans ökar utmaningen ju längre tid medarbetarna är ifrån varandra.
“Leda på distans – med hjärta och hjärna” var temat på ett webbinar i juni, där ledarskapsutvecklaren Anna Byström klokt förmedlade vad som är viktigt att tänka på:
Skapa tydlighet
På hemmakontoret har vi inte samma möjlighet att fylla i tomrummen när vi blir osäkra och det är lätt att vi målar upp egna fantasier. Det hjärnan inte vet hittar vi på!
→ Bli tydlig med vad som ska åstadkommas, både individuellt och inom teamet. Det här är inget nytt, men det är extra viktigt att alla som jobbar hemifrån känner till målen samt när/hur de ska uppnås.
Jobba med uppföljning – inte kontroll
Uppföljning handlar inte om prestation + eller -, utan om att vara en sparringpartner som coachar medarbetarna till att komma vidare. Undvik att följa upp mekaniskt, utan skapa ett engagemang som genererar dynamiska krafter.
→ Ställ frågor om vad utmaningarna är, vilket stöd som behövs, vad du/andra medarbetare kan hjälpa till med. Ge positiv feedback och förmedla att medarbetarna är viktiga. Ingen ser när du gör tummen upp, så ös på med stärkande feedback. Det är alltid viktigt att skapa engagemang, så fortsätt även efter corona.
Bygg förtroende
Förtroende är ett fundament till gott ledarskap. När vi sitter isolerade ökar risken för att den relationsbyggande tilliten tappas bort. Social distans ska bara få inverka på den fysiska närheten, inte den emotionella.
→ Gör dig uppriktigt intresserad av medarbetaren som människa och visa att du på riktigt bryr dig om hur personen har det. De som är bra på att leda på distans ser det som viktigt och prioriterat att ta kontakt utan annat ärende än att höra hur medarbetaren har det.
Främja gemenskapen inom teamet
Känslan av gemenskap är viktig för att skapa ett naturligt engagemang. I isolering ökar risken för att medarbetare blir mindre delaktiga.
→ Ha regelbundna digitala möten, men begå inte misstaget att hålla informationsmöten. Information ska alltid gå ut i förväg, så att mötestiden kan användas till problemlösning och en kreativ dialog, där alla får komma till tals. Skapa gemensamma spelregler för att få teamet att blomstra och uppnå sin fulla potential. Jobba på att skapa en psykologisk trygghet och bjud in till informella aktiviteter. Fråga gärna medarbetarna själva om vad de behöver för att stärka gemenskapen.
Den 2-6 november kör vi en unik satsning för våra användare. Community Live Online är en hel vecka med fokus på inspiration, kompetens och nya möjligheter i en digital framtid. Inom kort släpper vi programmet!