Dessutom med ett väletablerat bolag som Visma som avsändare på breven. Från början förstod vi inte vilken succé eKrav skulle bli. Naturligtvis såg vi att det var något unikt på marknaden men vi insåg inte riktigt företagarens stora behov.
Sedan dess har många företag sett eKravs möjligheter och valt att registrera sig. Att ha ordentliga rutiner för hur man vill ha betalt lär kunderna att betala i tid. Faktum är att chansen att kunden betalar redan på påminnelse ökar med 25 % bara påminnelsen kommer från ett inkassobolag som Visma. Idén bakom eKrav bygger på samma typ av avtal som riktigt stora bolag har, det vill säga att hela fakturabeloppet tillfaller kunden, men att vi behåller påminnelseavgiften från den som betalar. Det finns inte heller någon årsavgift eller fakturaavgift. Vi kan göra så eftersom tjänsten är så pass automatiserad, kunden registrerar sina egna fakturor, vi skickar breven och svarar på kundens frågor.
Kräver inget affärssystem
Det fina med tjänsten är också att det inte krävs någon integration mot ett affärssystem, du behöver inte ha ett av Visma system utan den är tillgänglig för alla företagare. Vi vet att det kan vara jobbigt att som egenföretagare både sälja sina tjänster och produkter, hantera leveransen, sköta faktureringen och sedan påminna, faktiskt ibland tjata på sina kunder att de ska betala. Med eKrav tar vi över hanteringen av de kunder som är tröga betalare, vi är vana att hantera detta och kan därmed öka den frivilliga betalningsviljan och undviker då inkassokravet.
Nya förutsättningar pga covid-19
Sedan covid-19 tog sitt grepp över världen och ekonomin har det blivit viktigare än någonsin för företag att få betalt. Det är företag med pengar på kontot som klarar av perioder med mindre kassaflöde. För oss är det självklart att satsa på små och medelstora företag nu, det är nu det behövs som mest. Därför har vi nu tagit ett nytt grepp kring eKrav, vi har uppgraderat tjänsten och gjort den smidigare att använda. För befintliga kunder kommer det att se annorlunda ut, men alla avslutade och pågående ärenden kommer att finnas kvar när man loggar in i den nya tjänsten. Just nu handlar det om en uppfräschning och förenkling av tjänsten. Den ska vara smidigare och enklare att använda. Men inom kort kommer fler funktioner och roliga grejer i eKrav!
Smidigaste sättet att få betalt:
- Registrera företaget för eKrav
- Logga in med BankId
- Registrera din obetalda faktura
- Påminnelsen går med post (eller Kivra) dagen efter!
- Hela beloppet insatt på kontot när kunden har betalt. Påminnelseavgiften som kunden betalar tillfaller Visma.
Inom kort lanseras en uppgraderad version av eKrav. Lämna din epostadress så får du information så fort du kan registrera dig!