Övergången till hybridarbete har gjort stora avtryck på arbetsmarknaden och att skapa rätt förutsättningar för sina medarbetare är oerhört viktigt. Förutom modern, molnbaserad programvara behöver vi bra möjligheter att enkelt kunna kommunicera, och effektivt kunna samarbeta i komplexa projekt på distans. Microsoft släpper kontinuerligt spännande nyheter för att underlätta hybridarbete. Här listar vi några av de senaste funktionerna i Microsoft 365:
- Lättare att växla mellan konton i Microsoft 365
Att växla mellan olika användarkonton kan störa arbetsflödet. Nu finns det stöd för flera arbets- och personkonton på webbapplikationer i Microsoft 365, vilket gör att du kan växla mellan kontona med ett enda klick. Lägg bara till dina konton i kontohanteraren uppe till höger i en Microsoft 365-webbapp för att komma igång. - Fler alternativ att OSA på mötesbokningar
Det är allt vanligare med hybridmöten bestående av både fysiska deltagare och de som deltar digitalt. Nu finns det en lösning för att lättare se vem som deltar på vilket sätt, genom att deltagarna har möjlighet att ange om de ansluter fysiskt eller digital när de OSA:r på mötesbokningen. - Uppdateringar i Yammer
Microsoft har släppt en rad uppdateringar till Yammer som hjälper till att göra det enklare att hitta det du behöver, dela idéer och anpassa efter dina önskemål. En nyhet är att du nu kan bokmärka konversationer för att enkelt hitta igen inläggen och dess svar senare. - Arbeta säkert med Windows 11 och Windows 365, oavsett enhet
Nya funktioner i Windows 11 och Windows 365 skapar en ännu mer sömlös Windows-upplevelse utan att offra säkerheten. Med Windows 365 kan anställda streama hela sin Windows-upplevelse från Microsoft Cloud, vilket gör att de kan komma åt sina personliga inställningar, appar och innehåll på ett säkert sätt, oavsett enhet. - Microsoft Loop
Microsoft Loop är en ny app som underlättar samarbete i komplexa projekt och som möjliggör enkel översikt och underlättar att följa utvecklingen av projekten med hjälp av aviseringar, tydliga markeringar av ändringar, statusetiketter, uppgiftslistor, mm. Alla filer och all information som används i ett samarbetsprojekt samlas på ett ställe och uppdateras automatiskt så fort någon gör en ändring. Komponenterna som används i projektet ska också vara dynamiska, vilket innebär att om någon gör en ändring i komponenten ska innehållet uppdateras automatiskt om det är bifogat i ett e-postmeddelande. - Microsoft Viva Goals
Microsoft Viva är en plattform för medarbetarupplevelse som för samman kommunikation, kunskap, utbildning, resurser och insikter i arbetsflödet. Nu växer Viva-plattformen med fler smarta verktyg i syfte att skapa bättre samarbete. Microsoft Viva Goals är en ny modul för att sätta upp och hantera affärsmål. Lösningen sammankopplar teamen till organisationens strategiska prioriteringar (uppdrag, syfte och affärsresultat) i syfte att skapa en mer engagerad och målstyrd medarbetarkultur.
Det är en spännande resa som sparkat igång på allvar under pandemin, och om man inte än börjat digitalisera så är det dags att ta steget. Jag har träffat många kunder som säger att de gått över till molnet med Microsoft 365, men som jobbar precis som tidigare och endast nyttjar e-post och Teamsmöten.
Tillsammans med mina kollegor har jag byggt ett flertal digitala arbetsplatser baserade på Microsoft 365. Det handlar i första hand om att skapa ett digitalt kontor och att synliggöra rutiner och viktiga data, samt att skapa stödwebbar för samarbete och behov från avdelningar och roller i företaget. Det möjliggör en central plats för informationsdelning och samarbete som i dag är extremt viktigt när vi arbetar mycket från hemmakontoret.
Läs mer om våra lösningar för intranät och digital arbetsplats i Microsoft 365.