Du vill gärna att ekonomiavdelningens effektivitet ska vara på topp från start. Men att komma tillbaka efter en lång semester är inte alltid helt enkelt. Mailboxen kanske innehåller hundratals olästa mail. Oftast är man också lite ”svårstartad”. Här kommer fem tips på vad du kan göra för att motivera dig själv och din avdelning efter semestern.
- Få inte panik över mailen! När du gått igenom dina mailboxar är det endast ett fåtal mail kvar som behöver tas om hand de närmaste dagarna. Avsett 1 h första dagen, det räcker oftast mer än väl.
- Påminn gärna organisationen om återkommande administrativa fel i t.ex. reseräkningar eller något liknande. Ofta är det ekonomiavdelningen som ”rättar” istället för att gå till källan. Genom att informera och ge exempel på ”best practise” blir man effektivare som organisation.
- Gå igenom mål och förutsättningar för kommande halvår med din avdelning. Det är viktigt att alla vet vad som gäller om ni ska kunna arbeta effektivt framåt.
- Välj två till tre ”otacksamma” arbetsuppgifter som du kan effektivisera,ta bort eller förenkla.
- Välj en till två arbetsuppgifter som du hanterat på samma sätt de senaste åren. Gör om rutinen helt och hållet. Utmana dig själv, resultatet blir oftast mycket bättre!
Smarta verktyg ökar ekonomiavdelningens effektivitet
Sommaren 2016 har förvånansvärt nog varit väldigt lugn om jag jämför med tidigare år. Mycket har jag att tacka mobilen för. Idag kan jag sköta nästan allt ifrån min mobil. Attestera utlägg, reseräkningar och fakturor via mobilen är några exempel. Läsa och ha tillgång till dokument via ”molnet” och slippa sätta igång datorn varje gång är ett annat.
Söker du också efter en effektivare hantering? Visma.net Expense – reseräkningar och utläggshantering i tre enkla steg.