Black Friday har blivit något av en sensation. Bara förra året köpte konsumenter varor till ett värde av 7,4 miljarder dollar och överträffade alla tidigare rekord. Online-återförsäljare har garanterat sett och upplevt effekten av den enorma mängden onlinetrafik som kan genereras denna dag. Något du kan tjäna på är att ha strategier på plats för att inte förlora potentiella kunder till konkurrenter. Viktiga aspekter att tänka på här är de som ångrar sig och inte slutför ett köp och de som kan behöva support före köpet.
En övergiven varukorg representerar en intäktsförlust
En övergiven varukorg online skapar inte samma problem som en övergiven kundvagn i en fysisk butik eftersom du inte behöver lägga tillbaka föremålen på hyllorna. Och varukorgen skulle inte blockera gången och skapa en flaskhals. En övergiven varukorg representerar däremot en betydande intäktsförlust för ett företag.
Kanske drar du dig ibland för att be personalen om hjälp och önskar att det fanns en anonym assistent som du enkelt kan ställa en fråga till från din egen enhet (dator, surfplatta, mobil). Detta är ofta fallet för frågor av mer känslig karaktär. Kanske behöver du behandling för något du inte vill dela med dig av. Det finns många variabler som kan påverka ett köp, och att ha en anonym assistent tillgänglig kan hjälpa till att försegla en affär.
Låt en chatbot svara på de vanligaste frågorna under Black Friday
AI-drivna chatbottar har länge associerats med kundservice, både före och efter köp, främst eftersom de kan utbildas för att svara på ett antal frågor. Faktum är att om du skulle lansera en chatbot under Black Week och studera data under de närmaste dagarna kan detta ge dig tillräckligt för att starta en fullfjädrad chatbot för Black Friday, Cyber Monday och julperioden, som hanterar produktspecifikationer, tillgänglighet, bäst passande tillbehör och till och med eventualiteter efter köpet såsom returpolicys. Naturligtvis kommer testning och frekvent utvärdering att berätta vad de vanliga frågorna som ställs är och var värdet för dina kunder finns.
Imponerande resultat
Chatbotlösningar och vanliga chattlösningar har fått samma kundnöjdhetspoäng i många tester. Det hjälper verkligen att ha en omedelbar assistent, såväl i fysiska butiker som online. Chatbotten från vår partner Kindly har bidragit till en försäljningsökning på 5-15% i genomsnitt och en genomsnittlig ökning av ordervärdet på 15-20% hos kunderna. Många kunder har dessutom drivit lyckade marknadsföringskampanjer under Black Friday med hjälp av Kindly.
Teknik måste ses som en investering
Bra Black Friday-kampanjer planeras i god tid i förväg, med hjälp av data från tidigare år som belyser var utmaningarna och efterföljande möjligheter finns. Teknik måste ses som en investering, och all teknik som investeras i bör helst ge en bra avkastning på investeringen. Det är antagligen mycket trafik som kommer din väg den 27 november och även om många människor utan tvekan kommer att hitta det de letar efter och göra ett köp, kommer det att finnas andra som tvekar inför ett köp. Kanske behöver de hjälp, på samma sätt som de skulle om de var i en butik och kunde ställa frågor till personalen? En del potentiella kunder kan dessutom lägga till produkter i sina varukorgar, men slutför inte köpet innan de har besökt konkurrenternas webbplatser. Varför inte försöka engagera just dessa kunder?
Vi hjälper er att komma igång!
Visma Consulting samarbetar med chatbotsbolaget Kindly och kan därmed hjälpa er att snabbt komma igång med en chatbot.
Detta blogginlägg är baserat på två artiklar skrivna av vår partner Kindly. Se originalversionerna här respektive här.
Läs också: De 10 främsta fördelarna med en chatbot