För många i byggbranschen har digitalisering blivit en räddning och en förutsättning att kunna växa, ha goda kundrelationer och framförallt kunna locka till sig och behålla duktig personal.
Stora som små byggföretag tampas med alltmer administration. Att hantera tidrapporter, ritningar, scheman, egenkontroller med mera riskerar att bli en övermäktig uppgift i en redan jäktig vardag.
Vi ser ofta exempel där enstaka individer behöver samla in, hantera, sortera och tyda hundratals tidrapporter veckovis. Hur får man då tid över till annat än administration? Vad händer när personen som ansvarar för den manuella hanteringen tar semester eller blir sjuk?
Automatisering är nyckeln
Att automatisera administrativa uppgifter är en stor del av att digitalisera sin verksamhet. Får man till det finns stora tidsbesparingar för alla anställda och tillförlitligheten i rapporter och underlag för lön och fakturering ökar.
Vi har hjälpt många verksamheter inom byggindustrin att få till detta, märkbart minskad administration och ökad effektivitet. Utöver att erbjuda det tekniska sätter vi stort värde på att anpassa lösningen för varje enskild verksamhet, och stötta våra kunder i att använda den på bästa sätt. Digitala verktyg i sig gör ingen skillnad, det är hur och att de används som avgör.
Vi drivs av våra kunders erfarenheter och feedback, vilket ger oss ovärderlig insikt i olika typer av verksamheters behov. Inte sällan blir byggverksamheter vi pratar med överraskade av att vi tänkt steget längre när det gäller att tillgodose deras behov, något som för oss (med över 1600 kunders feedback under 14 år) är självklart.
4 konkreta exempel på lyckad automatisering
Det måste vara enkelt att automatisera
Oavsett om man tar steget från papper och penna eller en annan digital lösning så måste det förenkla för alla involverade, både ute på fältet och kontoret. Våra lösningar är lätta att anpassa efter just er verksamhet så att just er app stöttar sättet ni jobbar på. Vi hjälper er gärna att skräddarsy en lösning så att ni kan lämna dokumentpärmen för gott.
Det ska frigöra tid att automatisera
De flesta av våra kunder väljer att rapportera sina arbetstider på daglig basis. Fördelen är att arbetsdagen är färsk i minnet och man rapporterar timmar, ÄT:or och arbetsmoment korrekt. Arbetsledare kan mycket enkelt sortera sina projekttimmar och attestera rapporterna med två knapptryck. Med egna rapportvyer kan ni ha löne- och faktureringsunderlag klara vid slutet av månaden på nolltid. Arbetsledare och ekonomiavdelning kan enkelt följa materialåtgång och arbetade timmar per projekt.
Tillgänglighet och kommunikation
De anställda kan själva följa sina arbets-, OB-, och övertidstimmar och frånvaro och därmed alltid se underlaget för sin kommande lön i realtid. Tack vare vår historik och loggfunktion så kan alla anställda följa ändringar i rapporter. Man vet direkt vem man ska vända sig till om man har frågor eller funderingar vilket minskar antal samtal och mejl innan man hittar rätt. Meddelanden kan skickas till alla användare via appen i form av notiser, sms och e-post.
Automatisering ska underlätta och minska felmarginaler
Brukar du glömma att rapportera arbetstimmar? Vår app kan hjälpa dig med påminnelser om arbetstider saknas. Välj själv vilken tid på dygnet påminnelserna ska skickas och underlätta för alla att föra en korrekt rapportering. En av våra mest populära tjänster beräknar OB och övertid automatiskt för användarna och löneavdelningen utifrån vilket kollektivavtal en anställd har. Det är få anställda som vet exakt när OB eller övertid inträffar vilket innebär att risken för felrapporterade timmar ökar. Allt blir enklare när du bara behöver rapportera start och sluttid, och låter lösningen skapa en rapport och fördela timmarna korrekt.
Med en integration så kan löneunderlaget attesteras och exporteras till ditt löneprogram redo för löneutbetalning.