Under förra veckan var jag och flera kollegor på Elmia Lastbil i Jönköping. Kanske beror det på att det var fyra år sedan sist, eller så beror det på att mycket hänt i branschen och omvärlden under dessa år – mässan kändes både större och mer tydligt inriktad på förändring och modernisering än tidigare.
Självklart handlade en stor del av omställningsfokuset om elektrifiering och grön omställning, men intresset för modernisering inom transport- och åkerinäringen är bredare än så. Det märktes inte minst i vår monter som vi även detta år delade med IDHA Online och Fordonskontroll. Att så många kom eller stannade till för att få veta mer om våra digitala lösningar är jätteroligt. Något jag verkligen tar med mig är att många åkeriägare, åkare, chaufförer har en idé om hur de skulle vilja jobba “enklare” till vardags. Och det är ofta just de grundläggande sakerna som initialt gör folk intresserade av vad vi kan erbjuda För att nämna några:
- Schemaläggning kräver allt mer tid och att matcha med kompetenser och behörigheter blir närmast omöjligt att göra på ett smidigt sätt när det görs manuellt.
- Många tycker de har bra koll på sin utrustning, men när de ser hur ett digitalt register direkt och exakt visar vad alla plockat ut och när
- Vår digitala tidrapportering är fortsatt det som både administrativ personal, ledning och chaufförer snabbt ser stora fördelar med.
Totalt besöktes årets mässa av nära 31 000 personer och i vår del var det hög aktivitet från morgon till kväll. Många återseenden, nya bekantskaper, samtal, spontana demos och frågor. Stort tack till alla som kom förbi!
“Hade vi vetat att det var så enkelt att “sy ihop allt” hade vi gjort det för länge sedan, och sluppit massor av onödigt, tidsödande arbete.”
Att göra mer digitalt är vägen framåt
Att återigen få jobba tillsammans “på riktigt” med IDHA Online och Fordonskontroll var bara det en kick. Den helhet våra lösningar utgör för de som använder alla är svårslagen och för mig blir det bara tydligare ju fler av dessa kunder jag möter. Jag tar särskilt med mig detta från ett samtal mellan en av våra gemensamma kunder och en annan besökare: “Hade vi vetat att det var så enkelt att “sy ihop allt” hade vi gjort det för länge sedan, och sluppit massor av onödigt, tidsödande arbete.”
Nu ser jag fram emot att fortsätta jobba tillsammans och träffa fler företag som är nyfikna på eller redo för att digitalisera mer av sin transportverksamhet. I september håller vi lunchseminarier i Luleå, Skellefteå, Umeå och Östersund. Och i november drar vi vidare till Kalmar, Växjö, Karlshamn och Malmö – varmt välkommen om du befinner dig på någon av orterna då!
Digitala verktyg för transportbranschen – välkommen på lunch
med Visma TransPA, Fordonskontroll och IDHA Online.
Vill du veta mer om Visma TransPA men saknar möjlighet att titta förbi på någon av orterna kan du boka in en personlig webbdemo med mig eller någon av mina kollegor, eller ta kontakt med mig direkt via LinkedIn.