Tillbaka till huvudmeny

Pipeline management – öka insikterna, öka försäljningen

Pipeline management kan ge dig ökad förståelse för säljprocessen, öka försäljningen och göra dig säker på dina data. Björn Duzäll, försäljningschef på Visma Software delar med sig av sin kunskap och sina erfarenhet inom Pipeline management.

Som försäljningschef på Visma Software är försäljning min ständiga följeslagare, säljprocesser och säljmöjligheter är min vardag, och på nätterna drömmer jag om försäljningsresultat.

Pipeline management är ett sätt för dig att förstå säljprocessen, öka din försäljning och göra dig säker på dina data.

I en serie, eller kalla det guide delar jag med mig av mina erfarenheter av pipeline management och hur du kan använda detta kraftfulla verktyg.

Del 1. Vad är en försäljningspipeline?

En försäljningspipeline beskriver ett förhållningssätt till försäljning, den bygger på de grundläggande principerna för säljprocessen och beskriver de steg en säljare tar från första kontakten med en potentiell kund eller prospekt, för att kvalificera ett lead till ett prospekt, ytterligare kvalificering som leder till en affärsmöjlighet följt genom de olika stadierna till affär.

Alla säljmöjligheter längst varje steg i säljprocessen är vad försäljningspipeline representerar.

bild_pipeline_management

Nästan alla inom försäljning vet vad pipeline management är, men lika vanligt som att det är självklart att använda är det många säljorganisationer som inte utnyttjar denna kraftfulla säljledningsmetodik. Varför är det så?

I många fall kan man säga att de företag som inte använder pipeline management inte inser fördelarna, eller inte vet hur man ska nyttja sin försäljningspipeline för att producera en stark prognos för företaget.

Om ditt företag säljer antingen produkter eller tjänster, är det troligt att du redan använder en försäljningsprocess för att styra dina säljaktiviteter fram till försäljning. Försäljningsprocessen definierar steg att ta och bästa praxis för hur just ditt företags säljprocess ska få största effekt vid försäljning.  Varje steg beskriver de uppgifter och mål som måste uppnås för att ta affären till nästa steg i försäljningen, kalla det en säljguide.

I Vismas affärssystem kan du skapa anpassade rapporter för att analysera verksamhetens resultat. Så kan du, i realtid, se hur er säljprocess fungerar.

Läs mer om vilket affärssystem som passar er