Som konsult inom implementation av affärssystem hos tjänsteföretag stöter jag på lika många prissättningsmodeller som kunder (lätt överdrivet). Så jag tänkte dela med mig av de tankar och erfarenheter jag tar med mig från våra kunder till dig.
Först och främst: Varför ska du ens behöva tänka på att produktifiera dina tjänster
I vår globaliserade och konkurrerande värld mäts vi mot våra konkurrenter hela tiden. Konkurrenter som inte bara sitter inom rikets gränser utan kanske i andra delar av världen.
Dessutom tar B2B-kunderna allt mer med sina invanda köpbeteenden som privatpersoner in i affärsvärlden. Det vill säga, de börjar jämföra konkurrenter och alternativ på helt nya sätt, läser själva på och kräver specialister till sin hjälp. Och därför är det nu viktigare än någonsin tidigare att paketera ditt erbjudande på ett attraktivt sätt.
Planera, repetera och samla erfarenhet!
Det jag har märkt är att allt fler slipar till och utvecklar sina fastpriserbjudanden. Detta samtidigt som man arbetar med att specificera sin kunskap inom vissa områden. Därefter kan man öka projektlönsamheten och ta sig an fler specialistområden.
Se det som tre steg i att produktifiera och paketera dina tjänster:
- Nya tjänster: Hög risk
Liten erfarenhet av leveransen och inga utvecklade processer.
Här kan marginalen vara allt från inget till hög eftersom du kanske inte riktigt vet vilka utmaningar du kommer ställas inför. - Erfarenhet av leverans: Medel risk
När du levererat tjänsten ett par gånger ökar kunskapen och erfarenheten samtidigt som processerna växer fram. Nu har du lärt dig av tidigare missar och bör du kunna säkra en stabil marginal i varje projekt. - Produktifierad tjänst: Låg risk
Med tiden växer kunskapen inom området och du kan betrakta er som specialister med en välpaketerad och produktifierad tjänst.
Det är nu du kan se till att säkra en större marginal i varje projekt. Eller leverera fler projekt till lägre pris med bibehållen lönsamhet.
Sannolikt har du redan idag tillgång till dokumenterad erfarenhet av era levererade projekt. Detta kan du använda för att göra en ny och lönsam paketering av tjänsten och påbörja din resa mot produktifiearade tjänster.
Vill du läsa mer om prissättning och produktifiering? Och få fler tips på hur ditt tjänsterföretag kan förbättra lönsamheten?