I ett tidigare blogginlägg nämnde jag det agila manifestet. En av punkterna i det handlar om kundsamarbete. Vi vill ju alla ha mer nöjda kunder och öka kundnyttan. Men vad kan vi göra för att få ett ökat kundvärde?
Kundvärde är värdet av den nytta en kund kan få ut av en specifik vara eller tjänst. När kundvärdet överstiger marknadsvärdet, är det lönsamt för kunden att köpa produkten. Kundnöjdheten styrs av hur väl kundens förväntningar före köpet uppfylldes av det som levererades. Vi måste vara lyhörda och ha viljan och ambitionen att alltid sträva efter att lyssna och förbättra vår produkt och tjänst.
Förstå kundens behov, det kan vi göra med tre enkla frågor:
- Vad (vilken produkt eller tjänst) önskar kunden?
- När önskar kunden produkten?
- Vilken mängd önskas?
Engagera era kunder och dela ägarskapet. Det skapar en tillhörighetskänsla och det leder ofta till tillfredsställelse. Vi har öppnat upp möjligheten att testa och utvärdera vårt projekthanteringsverktyg Visma.net Project Management helt utan kostnad i 30 dagar. Detta ger oss möjlighet att prioritera frågor gällande funktionalitet för den specifika kunden och dess verksamhet. Samt om det är en funktionalitet som saknas eller behöver skräddarsys kan vi skicka detta direkt till vårt egna utvecklingsteam för åtgärd. Det är viktigt att förstå att kunden uppfattar värde på olika sätt och på olika nivåer och våra produkter ska levereras därefter.
Mina 5 punkter – så agerar en nöjd kund
- Rekommenderar företaget, tjänsten eller produkten till andra
- Kommer med tips och idéer, gör positiva inlägg i användarforum
- Vidareutvecklar, köper mer och kommer tillbaka
- Bryr sig mindre om konkurrenternas produkter och tjänster
- Är mindre priskänslig (kvalitet, förtroende och trygghet prioriteras)
I vår lösning har vi kundhantering och säljstöd integrerat i systemet. Du har all kundinformation samlad på ett ställe – kontaktdata, historik, aktiviteter, säljprocesser och lönsamhet. Det går att synkronisera kalendern mot Outlook eller Google Kalender. Detta möjliggör skapandet av kalenderaktiviteter direkt på kundkortet.
Här är startsidan på ett kundkort:
Kundkort med nyckelord
Kundkorten ger en bra överblick av kunddata med adress (möjlighet till att lägga in flera adresser) till kontaktpersoner. Här kan du också sätta nyckelord på kundkortet vilket gör kunddata sökbart. Exempelvis används nyckelord för att dra ut listor för utskick såsom nyhetsbrev eller produktnytt. För en ännu bättre verksamhetsanpassad översikt och segmentering kan kundgrupperingar med egenkomponerade tickboxar skapas. På kundkortet ses avslutade och planerade aktiviteter oavsett vilket projekt som registrerats. Trots ett agilt arbetssätt behöver vi såklart följa/bevaka projekten, vilket är enkelt när all information finns tillgänglig när som helst och var som helst.
Försäljning, projekt och finanser
I nästa flik på kundkortet har vi en gantt-vy över projekten som både är i försäljningsstadie, pågående, stängda/avslutade samt förlorade projekt. Vi ser snabbt hur projektet går och varningstrianglar dyker upp om det finns data som behöver uppmärksammas. Vi kan även gå in på fliken Finanser där vi får en snabb överblick på hur lönsam kunden är för oss. Jag kan sammanfatta med att vi kan inte få det enklare, tryggare och mer användarvänligt än så här. Full kontroll över kunden och vilka aktiviteter som bör och har gjorts. Vi har härmed alla förutsättningar för att skapa det ultimata kundsamarbetet.
Mycket går såklart också att skräddarsy. Med hjälp av våra konsulter kan ni få ett avancerat verktyg anpassat för just er. Vi visar och berättar gärna mer!