En chatbot är inte bara en bot som chattar med dina kunder; AI-drivna chatbottar kan svara på en mängd frågor och tillhandahålla länkar till formulär att fylla i, när som helst på dygnet. På detta sätt kan du automatisera kunddialogen och uppleva minskade mängder e-post samtidigt som du får kontroll över de manuella förfrågningarna. De anställda kan koncentrera sig på de mer komplexa förfrågningarna, eftersom ärenden enkelt och smidigt kan överföras till en människa med hela historiken.
Vad ska man tänka på innan man startar upp ett chatbot-projekt?
Innan du startar ett chatbot-projekt bör du hitta ett användningsområde för chatbotten enligt era behov. Det betyder att du måste tänka på hur chatbotten kan hjälpa ert företag.
Hur lyckas man med ett chatbot-projekt?
För att lyckas med ett chatbot-projekt är det viktigt att inkludera dedikerade medarbetare med ett klart ägandeskap över projektet. Dessutom är det bra om du tänker på vad du vill att chatbotten ska innehålla i den första fasen. Vad måste den kunna göra? När man har det på plats kan man ofta testa chatbotten mot användare väldigt snabbt, och löpande vidareutveckla chatbotten så att den blir mer avancerad.
Hur lång tid tar det?
Det tar vanligtvis ungefär en månad från uppstart av projektet tills att chatbotten kan lanseras. Det är alltså väldigt enkelt och går snabbt att komma igång med en chatbot.
I början har vi fokus på kartläggningsarbete och analyser. Det är viktigt för det ger oss värdefull insikt i ert valda användningsområde för chatbotten. När chatbotten är lanserad kommer ni att få viktig data som hjälper er att vidareutveckla chatbotten.
Vi hjälper er att komma igång!
Visma Consulting samarbetar med chatbotsbolaget Kindly och kan därmed hjälpa er att snabbt komma igång med en chatbot. Kindlys chatbot-plattform gör det enkelt att skapa och underhålla en chatbot. Så att ni har mer tid för varje kund. Även om Kindly använder artificiell intelligens behöver människor fortfarande utföra en mängd uppgifter. Bra chatbottar måste övervakas noggrant och input från medarbetare är väldigt viktigt. Kontakta oss gärna om ni vill veta mer om hur en chatbot kan hjälpa er!
Läs också:
De 10 främsta fördelarna med en chatbot
Öka kundnöjdheten och försäljningen under Black Friday med hjälp av en chatbot
En chatbot med AI – smartaste kundtjänsten